Unieke kandidaten vinden? Zo doe je dat!
Recruiting is een vak apart: enerzijds ben je heel commercieel bezig met aanvragen van klanten correct binnenhalen, anderzijds ben je mensen aan het binden aan jezelf en jouw organisatie door juist heel empathisch richting je kandidaten te zijn. Met deze serie blogs wil Yellow Yard jou helpen om de best mogelijke recruitment professional te worden.
De markt trekt aan en jij weet als geen ander dat het vinden van de beste kandidaat steeds moeilijker wordt. Als een gazelle bij de immer slinkende waterpoel zoek jij naar nieuwe mogelijkheden om toch die kandidaat te vinden, grijpen, motiveren en bij jouw klant aan het werk te krijgen!
Maar hoe vind je die pareltjes? Unieke kandidaten die je concurrenten niet hebben kunnen vinden?
In dit blog gaan we in op vier technieken die jouw zoekstrategie naar het volgende niveau gaan tillen. Met behulp van ‘simpele’ inzichten, maar ook met technisch onderbouwde strategieën.
1. Op andere plekken
Iedere recruiter zoekt op LinkedIn en de meeste weten hun weg te vinden naar de ‘jobboards’.
Als je je wilt onderscheiden, moet je deze groep passeren door op andere plekken te zoeken. Het internet is groot en mensen vinden altijd hun eigen hoekje! Bekijk het profiel van jouw ideale kandidaat. Wat beweegt hem of haar? Kies de woorden die het beste bij je kandidaat passen (juist woorden die passen bij iemands passie of hobby, de intrinsieke motivatie) en ga op zoek naar de niches op het internet waar deze topper zich bevindt. Ben je bijvoorbeeld op zoek naar technisch luchtvaartpersoneel, dan zou je kunnen bedenken dat een geschikte werktuigbouwkundige als hobby modelvliegtuigen bouwt. Ben je op zoek naar die Embedded Software specialist? Github staat vol met techneuten die met raad en daad klaar staan. De beste kandidaten zijn vrijwel altijd bereid hun kennis met collega’s te delen. Maak daar gebruik van door op deze plekken te zoeken naar leads.
Jij kent als recruiter jouw kandidaten het beste. Bepaal waar jij ze zult vinden in hun vrije tijd.
2. Beter zoeken met booleans
Boolean zegt je niks? Boolean is een term uit de algebra en een manier voor software om te onderscheiden of iets “waar” is of “niet waar” en daarmee voldoet aan jouw vraag. Eigenlijk gebruik je het dagelijks als je zoekt via Google of LinkedIn, of wanneer je een match in de Recruitment Software van Yellow Yard maakt. Met specifieke filters pas je de zoekresultaten aan om de best passende resultaten over te houden.
Door gebruik te maken van bepaalde termen in Google of Bing (ja, die bestaat ook nog!) kun je dieper in de website duiken. Door site: te gebruiken, vraag je de zoekmachine alles te doorzoeken van een bepaalde doellocatie. Bijvoorbeeld : site:linkedin.com
Vervolgens kun je tussen aanhalingstekens kernwoorden plaatsen, zoals “recruiter”, gevolgd door een locatie. Dat klinkt allemaal niet zo spannend, maar geeft wel meer resultaten dan de normale zoekbalk. Je zoekt namelijk niet langer vanuit je eigen profiel en netwerk, maar in de complete database. Als je vervolgens zoekt op de juiste kenmerken van de beste kandidaat, is de kans groot dat je kandidaten vindt die niet bij je concurrenten zijn verschenen.
3. Cursusje volgen?
Even een gewetensvraag: wanneer is de laatste keer dat je een cursus hebt gedaan? De echte parel investeert in zichzelf en zal, afhankelijk van de branche, met regelmaat zijn kennis bijspijkeren, verbreden of verdiepen. En dat gebeurt dan bij verschillende cursusaanbieders. Die meer en meer gebruik maken van online-portals om de gegevens van de cursist en hun voortgang bij te houden. Dat is informatie die de zoekmachine (met een beetje geluk) kan doorzoeken.
Maak daarom een overzicht van de cursusaanbieders en gebruik die informatie om met behulp van goede zoekvragen (zie hierboven) op een andere manier kandidaten te vinden. Bijvoorbeeld door te zoeken naar ‘posts’ over een geslaagde afronding van die Microsoft-certificering of dat praktijkexamen voor de heftruckchauffeur.
4. Meetup
Heel klassiek en tegelijkertijd perfect voor de recruiter: netwerkbijeenkomsten. En dan niet ouderwets met bitterbal en zure witte wijn, maar juist laagdrempelig en gericht op een specifiek onderwerp bijeen komen en nieuwe mensen leren kennen. Voor degenen die het nog niet kennen:
Meetup.com is een plek waar mensen evenementen en bijeenkomsten organiseren. Meestal is dit gratis en bij het juiste onderwerp een perfecte visvijver voor goede kandidaten. Dus denk terug aan tactiek 1 en 2. Wat interesseert jouw kandidaat en welke meetup-groep in de buurt past daarbij?
Nu zou je kunnen kiezen om binnen meetup.com een zoekopdracht uit te zetten en op basis van de resultaten mensen te benaderen. Maar investeer een paar avonden en wordt vooral een deelnemer. Je leert meer over je doelgroep en doet waardevolle contacten op die (op den duur) waardevolle kandidaten worden.
Met deze technieken in de hand mis jij geen enkele kans meer om de juiste kandidaat te vinden. Maar dan? Hoe overtuig je jouw ideale kandidaat dat jij de ideale recruiter voor hem bent? Dat gaan we in het volgende blog bespreken! Schrijf je daarom nu in via deze link en je krijgt het volgende artikel direct in je mailbox!