Kandidaten aan de macht! Recruitment 3.0
Overal in de media valt te lezen dat het momenteel lastig is om de juiste mensen te recruiten. Voor zover geen nieuws onder de zon. Met name in de branches IT en techniek is het lastig om ‘het poppetje op de juiste plek’ te krijgen. Een kat in het nauw maakt rare sprongen; we zien onder andere exorbitante salarissen voorbij vliegen. Waar je vijf jaar geleden nog blij mocht zijn met een spoedcursus Excel, reiken de opleiding -en ontwikkelbudgetten momenteel nog net niet tot in de hemel. Maar werkt dit eigenlijk wel? Is het inderdaad slim om je als bureau of werkgever zo te laten verleiden door de huidige kandidatenmarkt dat je kosten nog moeite spaart om je vacature te kunnen vervullen?
Onvermijdelijke stijging
Waar het ‘vraag en aanbod’ spel en je eigen onderhandelskills als kandidaat tot op heden zorgde voor een normaal, goed of riant salaris is het volgens De Nederlandsche Bank nu onvermijdelijk. Vanaf 2020 zullen ook de werkenden gaan profiteren van onze goed draaiende economie; naar verwachting groeien de lonen in 2020 met 3,7%. Een jaar later is die verwachting zelfs 3,8%. Als werkgever kom je daar dus niet meer onderuit.
Maar zelfs een riant salaris is niet voldoende om een kandidaat binnen te halen en vast te houden als ‘de rest’ niet op orde is. Kijk je naar wat werkgevers het afgelopen jaar steeds meer zijn gaan inzetten, dan zie je termen als thuiswerken, opleidingen en vaste contracten voorbijkomen.
Wat wil de kandidaat zelf?
Alle bovengenoemde ‘lokkertjes’ zullen ongetwijfeld werken om jezelf als werkgever onder de aandacht te brengen. Of het genoeg is om mensen daadwerkelijk aan te nemen en ervoor te zorgen dat ze geruime tijd blijven zitten is nog maar de vraag. Er zijn maar weinig bureaus en werkgevers die gedegen onderzoek doen naar datgene wat de kandidaat zelf aangeeft fijn te vinden. Indien de concurrent een salarisschaal omhoog gaat doen wij dat ook, doodsbenauwd als we zijn om de recruitmentboot te missen. In plaats daarvan loont het de moeite om zelf te investeren in kennis, competenties en je bedrijfsstructuur.
Kennis is macht!
Heb je eenmaal een beeld gecreëerd van wie je als werkgever bent en waar jouw doelgroep naar op zoek is, dan is het tijd om daar iets mee te doen. Daarmee sluit je niets uit. De kans is groot dat je inderdaad niet onder dat hogere salaris of dat vaste contract uitkomt. Echter, wil je dat de door jou aangenomen medewerkers loyaal en tevreden zijn of haar investering gaat terugverdienen? Dan zul je verder moeten gaan, wellicht zelfs met de billen bloot. Want wat maakt jou een aantrekkelijke werkgever als je alle secundaire, hippe, zaken wegdenkt?
Van buiten naar binnen
Verplaats de focus eens van buiten naar binnen. Waar krijgen jouw medewerkers en eigenlijk mensen in het algemeen, nou echt een warm gevoel van? Hoe kun jij daar als werkgever óf recruiter voor zorgen? Wat zorgt voor veiligheid en geborgenheid? Wat zijn de aspecten waardoor iemand kan c.q gaat excelleren in zijn of haar functie? Wat brengt, naast die maandelijkse bonus, nou écht een glimlach op iemands gezicht?
Als je bovenstaande vragen kunt beantwoorden is het een kwestie van doorvoeren, uitdragen en continueren. Het vergt wellicht wat meer sociale -en managementskills van jou als werkgever of recruiter maar de feiten liegen er niet om. Het werkt!
Op de hoogte blijven van alle trends, ontwikkelingen en interessante onderwerpen in recruitment land? Houd dan de Yellow Yard blog in de gaten. Weten wat recruitment software voor jou kan betekenen? Neem dan contact op!