De kunst van het verleiden

Leestijd: ongeveer 6 minuten

Recruiting is een vak apart: enerzijds ben je heel commercieel bezig met aanvragen van klanten correct binnenhalen, anderzijds ben je mensen aan het binden aan jezelf en jouw organisatie door juist heel empathisch richting je kandidaat te zijn. Met deze serie blogs wil Yellow Yard jou helpen om de best mogelijke recruitment professional te worden.

Een top-recruiter is een verleider, een kunstenaar met woorden. Je schetst een beeld, vertelt een verhaal en brengt daarmee het hoofd op hol van je doelwit: de vermaarde en ongrijpbare specialist. Maar hoe schrijf je dan een vacature die de juiste kandidaat direct aanspreekt? Hoe maak je een vacature echt verleidelijk?
Verderop in het artikel bespreken we 5 stappen waarmee jij van elke vacature een onweerstaanbaar aanbod maakt.

Maar eerst…

4 voorbeelden

Goed voorbeeld doet goed volgen! Laten we om te beginnen kijken naar vier organisaties die het goed aanpakken.

Afbeeldingsresultaat voor coolblue

Waarom?

We beginnen op Nederlandse bodem: CoolBlue, de winkel die alles doet voor een glimlach, voert dat glimlach-beleid ook door in hun vacatureteksten. Kijk hier bijvoorbeeld naar een deel van de tekst voor de functie van ‘Pieter Manager’:

Mijn Agenda

Zonder plan verpietert ik. Als jij het niet inplant, vergeet ik te lunchen. Als jij niet verzint dat ik naar de kapper moet, loop ik er na een paar maanden bij als een holbewonert. Mijn agenda is jouw domein. Niemand (ook ik niet), plant iets in zonder jouw toestemming. Kortom: het is jouw taak om mijn dag maximaal in te plannen, met de belangrijkste dingen die moeten gebeuren. En jouw agenda? Die is helemaal leeg. Zo sta je klaar voor alles wat er die dag op ons pad komt.
De functie-eisen voor deze baan?

  • Je bent rammend slim: je hebt VWO of een universitaire studie – hoeft niet per se afgemaakt, heb ik ook niet.
  • Je bent handiger met social media en het interwebs dan de meeste van je vrienden – zijn wij tenslotte ook.
  • Je haat dt-fouten en hebt veel taalgevoel – want ook dat heb ik niet.
  • Bent een detail fucker.
  • Je bent ontzettend flexibel en staat stevig met twee benen op de grond.
  • Je hoeft niet per se ervaring te hebben in een soortgelijke functie, maar je moet dit heel graag willen.
  • Je bent leergierig en hebt de wil om te winnen.
  • Je hebt default een glimlach op je gezicht – wij doen ook alles voor een glimlach.
  • We kunnen het goed met elkaar vinden.

Wat doen ze goed?

Naast het gebruik van humor hebben zij in de meer reguliere vacatures een duidelijk format met een aandacht voor de zogenaamde Needs-and-Supplies*. De kandidaat krijgt uitvoerig uitgelegd wat gevraagd wordt, hoe de ‘gemiddelde’ dag eruit ziet en wat ter compensatie wordt aangeboden. CoolBlue concentreert de vacaturetekst bewust op het belang van de potentiële kandidaten. Wat biedt het werken in deze functie bij deze organisatie jou?

* Onderzoek uit 2015 onder 991 respondenten toonde aan dat vacatures die zich richten op de behoeftes van de kandidaat tot drie keer meer reacties van hogere kwaliteit kregen dan vacatures die zich richten op functie-eisen en
-vaardigheden.

Afbeeldingsresultaat voor logo uber

Waarom?

Een beetje vals spel, want het gaat niet echt om een vacature. Uber-chauffeurs zijn tenslotte zelfstandig. Maar voor dit artikel is het een uitstekend voorbeeld.
De businesscase van Uber draait om het platform: vraag en aanbod bij elkaar brengen, zonder zelf te investeren in een enorm wagenpark en dito personeelsbestand. Dan moet je wel een interessant aanbod hebben voor degene die jouw bedrijf de moeite waard maakt.

Dat doen ze dan ook met verve. Uber wijdt een complete landingspagina aan de werving van nieuwe chauffeurs, inclusief pagina-vullende foto’s van blauwe luchten om dat gevoel van vrijheid te creëren.

Wat doen ze goed?

Naast een geweldige eerste indruk (en een gemakkelijke interface om je aan te melden) richt Uber zich alleen op wat het oplevert. Goede verdiensten, vrijheid en geen baas om rekening mee te houden. Deze Supplies worden kort en concreet aangeboden, waardoor de kandidaat-chauffeur in één oogopslag ziet waar hij het voor doet.

Afbeeldingsresultaat voor pizza hut logo

Waarom?

Pizza Hut gebruikt net als Uber een landingspagina om kandidaat-pizzabakkers aan te trekken. De functie an sich is net als bij Uber een ‘Evergreen’: met een dichtheid van 6000 Pizza Huts in Amerika is er altijd wel ergens een pizzabakker nodig.

Pizza Hut kiest daarom voor een aanpak die nog het meeste lijkt op een reclame-campagne. Het gebruik van grote foto’s met blije gezichten, korte beschrijvingen gericht op de Needs-and-Supplies en alles zo ingericht dat ‘de klant’ automatisch gaat solliciteren.

Wat doen ze goed?

Pizza Hut heeft voor deze pagina goed gekeken naar de opmaak van de vacature. Visueel zit het perfect in elkaar: kwalitatief goede foto’s met uitnodigende beelden, een donkere achtergrond waar het rode logo en Call-To-Action-knoppen goed uitspringen. Door de logische lay-out, de kleurkeuze en de (onderbewuste) positieve bevestiging van ‘lachende medewerkers’ in de foto’s vertelt Pizza Hut een goed visueel verhaal. Dit verhaal zorgt ervoor dat de kandidaat zich als consument gaat gedragen, waardoor je veel meer respons kunt verwachten.

 

RBDC

Waarom?

Red Bull, meester in Marketing, heeft haar vacatures net zo mooi gestyled. Net als Pizza Hut visueel erg aantrekkelijk, maar zij gaan een stapje verder. Het combineren van sterk activerende elementen, inspirerende woordkeuze, video en grote foto’s levert een visueel spektakel op zoals we dat kennen van de reclames van Red Bull.

Wat doen ze goed?

Ook Red Bull houdt bij het schrijven van de vacaturetekst rekening met Needs-and-Supplies, maar elk element is daarnaast uitvoerig gestyled en ruim opgezet, waardoor de functie (net als bij Pizza Hut) haast een product lijkt met geweldige features. Het beeldgebruik, de woordkeuze en de impact van de functie maakt het verhaal compleet: het aanbod van Red Bull laat je als sollicitant niet onberoerd!

De zes tips

1. Wees direct en bondig – Spreek je kandidaat aan door niet te praten in termen als ‘de ideale kandidaat zal…’, maar kies voor ‘jij gaat…’. En beperk je tot de kern van je boodschap voor een maximale impact.

2. Schets een beeld – Opsommen is handig om alle belangrijke eisen te benoemen, maar een verhaal raakt de lezer op een emotioneel niveau. Vertel dus waar mogelijk een verhaal over de functie, de organisatie, de dagelijkse invulling.

3. Wees verrassend – Laat je kandidaat ook eens vreemd opkijken, omdat jouw verhaal niet als alle andere is. Maak bijvoorbeeld een onverwachte opmerking over het niet afgemaakt hebben van je opleiding zoals Pieter.

4. Van belang zijn – Laat zien welke impact je kandidaat heeft op de organisatie, de klant en waar mogelijk de maatschappij. Impact hebben wordt steeds belangrijker gevonden en voor millennials is het een van de belangrijkste selectie-criteria.

5. LIEG NOOIT! – Hoe verleidelijk het ook is om een prachtig beeld te scheppen van de functie en het te presenteren als de meest geweldige kans ooit, blijf eerlijk. Een kandidaat die niet krijgt wat hij of zij verwacht, raakt snel gedemotiveerd en zowel de kandidaat als de klant zullen dit jou niet in dank afnemen.

Als afsluiter: een goed schrijver word je van veel lezen en veel schrijven. Succes en pak ze in!

 

 

 

Bronnen:

http://www.monsterboardblog.nl/6-tips-voor-pakkende-vacaturetekst/

Interessant artikel? Deel dit blog:
FacebookTwitterLinkedInWhatsAppEmailKopieer url

Plan direct een online demo in!

Benieuwd geworden naar Yellow Yard? Laat je e-mailadres achter voor onze brochure en vraag direct een demo aan!

    Recent Posts
    Joost mag het weten