De User Experience staat centraal bij Yellow Yard
Wanneer is de laatste keer dat jij jouw laptop verbaasd en gefrustreerd hebt aangekeken? Omdat dat ene mailtje (waar je bijna een uur op hebt zitten zwoegen) zomaar verdween. Of het laden van dat bestand echt veel te lang duurde? We worden meer en meer afhankelijk van de digitale infrastructuur om ons heen: je kijkt gemiddeld 85 keer per dag op je telefoon, je werkt waarschijnlijk meer dan zes uur per dag achter een beeldscherm en jouw organisatie staat of valt bij goed werkende software. En die goed werkende software staat of valt bij de User Experience.
User Interface
Die goede User Experience hangt samen met een goede User Interface. En de interface van Yellow Yard heeft een flinke facelift (!) gehad. Wij zijn uiteraard hartstikke trots op de functionaliteit en robuustheid van Yellow Yard, maar de interface past niet langer bij de kwaliteit van het product.
Dit stelde ons voor de vraag: welke interface past dan wel bij het product?
Gelukkig kunnen wij altijd terugvallen op ons sterke team en in dit geval op Gijs. Gijs is onze frontend developer en ontwerpt onder meer de verschillende websites van onze klanten.
Hij vertelt ons hieronder meer over zijn proces.
“Een interface voor Yellow Yard ontwerpen is wel heel iets anders dan het logische verloop van een website goed inrichten. In Yellow Yard werk je met zoveel verschillende datastromen en mogelijkheden dat het best wel een uitdaging was om dat te verbeteren. Het vraagt om een compleet nieuw ontwerp.”
“In de kern heb ik mijn aandacht gericht op drie punten: het verbeteren van de navigatie, verminderen van het aantal handelingen per taak en het verbeteren van de verschillende workflows. Het opnieuw ontwerpen van de vormgeving was vrij vlot geregeld. Na gesprekken met verschillende klanten had ik een aantal punten gedefinieerd die voor hen van belang waren. Dat heb ik verwerkt in het ontwerp.
Door gebruik te maken van de moderne standaarden oogt het geheel direct overzichtelijker. Het beperkte gebruik van kleur maakt het mogelijk om de gebruiker meer te begeleiden in het proces. Al met al is de styling fris, overzichtelijk en minder vermoeiend voor de ogen.”
Drie speerpunten
Maar hoe zit het dan met de drie speerpunten?
“Ik ben begonnen met opnieuw te kijken naar de indeling: welke onderdelen passen bij elkaar, hoe kan ik de elementen van Yellow Yard aan de ‘voorkant’ minimaliseren? In het verlengde daarvan heb ik direct onderzocht welke handelingen samengevoegd konden worden. Taken als het uitnodigen van een kandidaat kan met soms simpele oplossingen vele malen efficiënter worden afgehandeld. In de nieuwe release wordt bij het uitnodigen van een kandidaat, het mailsjabloon getoond ter controle. Bij het verzenden van de uitnodiging wordt de status van de kandidaat automatisch veranderd.”
“Daarbij moet ook gezegd worden dat het project beter beheersbaar wordt: je geeft jezelf mogelijkheden om de navigatie echt opnieuw te ontwerpen. In de nieuwe portals voor de klant en kandidaat zit het primaire menu nu links, waardoor je soepel van de ene naar de andere ‘Actie’ kunt navigeren, terwijl de informatie aan de rechterzijde zich direct aanpast aan je ‘Acties’.”
“Die ‘Acties’ zijn overigens een interessant gevolg van het denken in workflows. Omdat de processen binnen Yellow Yard vrij uniform zijn, hebben wij deze in allerlei stromen kunnen vangen. Op het moment dat een gebruiker dan actie onderneemt heeft dit direct gevolgen voor de andere componenten in de workflow. In feite hangt alles dus met elkaar samen. In de nieuwe release hebben we dat nog beter op elkaar af weten te stemmen.”
Op dit moment worden de laatste voorbereidingen getroffen voor de uitrol van de nieuwe interface bij een deel van onze klanten. Volgende week gaan we in gesprek met onze Lead Developer Johan. Hij zal ons wat meer vertellen over de nieuwe features in de komende release.
Niets missen van deze themamaand? Schrijf je in voor de mailinglijst en jij krijgt als eerste alle artikelen cadeau in je mailbox.