Themamaand Innovatie: in gesprek met de klant

Leestijd: ongeveer 5 minuten
“If I had asked people what they wanted, they would have said faster horses” zei Henry Ford volgens de overlevering. Kortom, echte innovatie komt niet altijd van de klant.  Zeker niet in het geval van nieuwe technologie.
Maar dan is er nog de utilitaristische innovatie. “Wat?” Innovatie die gericht is op het verbeteren van de functionaliteit van een product. Juist dan moet je (volgens onderzoek van professor Jan van den Ende van de Erasmus universiteit) in gesprek gaan met je klant, de gebruiker. Waar loopt hij of zij dagelijks tegenaan? Hoe verandert het gebruik van jouw product diens leven of diens leven het gebruik van jouw product?

Daarom moet je regelmatig je klant vragen wat zij zien als belangrijke ontwikkelingen en verbeteringen. En dat doen wij dan ook, maar wel in stijl. Daarom hebben wij op 13 september de eerste focusgroep-bijeenkomst in het prachtige Kasteel Hooge Vuursche te Baarn georganiseerd.

kasteel hooge vuurscheOnze Account Manager Manon heeft de locatie van tevoren beoordeeld met een overnachting (“Uitstekend!” aldus Manon). In de vroege ochtend is alles klaargezet voor de presentatie van onze plannen. Schrijfblokken en pennen op tafel? Kannen water, koffie en thee klaargezet? De delegatie van Yellow Yard was er klaar voor!

Tijdens deze eerste bijeenkomst hebben wij de volgende deelnemers mogen verwelkomen:

De deelnemers

Bouke presenteert

Bouke presenteert het nieuwe Yellow Yard.

Na de reguliere stappen van zo’n bijeenkomst (“Kopje koffie?” “Nee liever thee. Wat staat er precies op het programma? Oh leuk ben jij er ook?!”) werd de ochtend door Lionel geopend. Onze Senior Developer Bouke liet vervolgens zien wat onze klanten kunnen verwachten in het nieuwe Yellow Yard. Onze deelnemers waren unaniem positief over de nieuwe interface. De mogelijkheden die de nieuwe ‘acties’ bieden, maakten vooral indruk. Hierover lees je meer in dit artikel en in de komende artikelen.

Aan de hand van stellingen hebben we met de deelnemers een discussie gestart. Een onderzoek naar de werkelijkheid achter de cijfers, trends en grote verhalen.

Kernpunten

Omdat een overzicht van alle stellingen en alle reacties misschien teveel van het goede is, bespreken wij hier drie kernpunten die aan bod kwamen.

1: Wat wil de recruiter?

De recruiter wil volgens ons panel vooral zo snel mogelijk kunnen werken via de verschillende kanalen waar zij mee werken. Daarnaast is de relatie met de klant en de kandidaat, zeker in deze periode, erg belangrijk. De recruiter wil zoveel mogelijk weten van zijn of haar kandidaat om de best mogelijke match te kunnen maken.
Belangrijk daarbij is dat de recruiter de kandidaat ook zo goed mogelijk weet te bereiken: via verschillende kanalen als jobboards, social media, maar soms ook via ‘ouderwetse’ vormen van reclame. Alles draait voor de recruiter om kwaliteit en snelheid. Zodat er voldoende tijd overblijft voor die relatie met de klant en de kandidaat.

2: Wat is de toekomst van de branche?

De branche zal de komende tijd vooral gericht zijn op het werven van kandidaten: hoe kan je sneller beter passende profielen vinden, selecteren en aanbieden? De komende jaren wordt het (door de vergrijzing, de groeiende mis-match tussen vraag en aanbod en de groeiende economie) vooral de uitdaging om mensen aan je te binden.

Het CV zal blijven bestaan, maar wordt wel anders. Bijvoorbeeld qua vorm (denk hierbij aan video of portfolio) of inhoud (meer gericht op potentie of kernkwaliteiten). Over de toekomst van jobboards is het panel niet eensgezind: er zijn op dit moment veel jobboards en het blijkt lang niet altijd nuttig. Maar er zijn deelnemers die veel resultaat boeken met jobboards. Ons panel ziet wel dat er andere platformen zijn die soms beter werken.

De vacature blijft volgens het panel wel van belang en zal qua vorm en verspreiding niet heel erg veranderen.
Het toepassen van Persoonlijkheidstesten als onderdeel van de selectieprocedure is niet voor iedereen van belang. Vooral bij fysieke arbeid is het van belang dat de kwaliteit van het werk en de werkhouding goed is. Iemands persoonlijkheid binnen een groep is daarbij een ondergeschikt criterium. Bij andere functies wordt het wel gezien als een interessante toevoeging aan het selectieproces.

De ontwikkelingen op het gebied van privacy zijn voor het panel minder bekend of onduidelijk. De gevolgen van de GDPR is voor de meesten nog niet goed te beoordelen. Wel ziet een deel van het panel moeilijkheden. Tussen de concurrentiepositie en de naleving van de regelgeving ontstaat wel een spanningsveld. Dat maakt de relatie tussen recruiter en kandidaat alleen maar belangrijker: onderling vertrouwen geeft de recruiter rechtmatig toegang tot de gegevens van de kandidaat.

3: Welke ’tools’ horen bij die toekomst?

Ons ‘panel’ verwacht dat Social Media, specifiek Linkedin een grote rol blijft spelen. Het creëren van een band met je kandidaat wordt door middel van deze media wel veel gemakkelijker. Een kleine attentie vanwege een verjaardag of een persoonlijk bericht maakt een wereld van verschil.

Het zakelijk inzetten van Whatsapp belooft volgens het panel ook een belangrijke toevoeging te worden voor recruiters. Whatsapp brengt direct contact met de kandidaat, laagdrempelig en op grote schaal. Daarom zullen kandidaten sneller reageren. En dat biedt de mogelijkheid om heel snel te schakelen.

Een goed werkend ATS, waarbij veel taken geautomatiseerd worden, zal een kritieke factor blijven. Omdat recruiters minder tijd verdoen met herhalende, administratieve taken, kunnen zij zich richten op de binding met de kandidaat.
De smartphone, tablet en laptop geven recruiters meer mobiliteit. Op locatie werken voor de klant wordt steeds gemakkelijker, maar bellen blijft bovenal de belangrijkste activiteit voor de recruiter.
Integratie van deze tools maakt de recruiter slagvaardig.

Lessen voor de toekomst

Onze nieuwe features sluiten zeker aan bij de directe toekomstverwachtingen en -wensen van het panel. Wat wij verder hebben geleerd van de deelnemers:
1. Er is veel verschil in werkwijze en behoefte per niche. Het vakgebied van de recruiter bepaalt in sterke mate de behoefte voor snelheid en/of kwaliteit. Hierbij helpt flexibel systeem.
2.  Nieuwe koppelingen met andere systemen zullen een belangrijk voordeel betekenen voor de snelheid van werken.
3. Sturen op realistische cijfers  en resultaten wordt steeds belangrijker voor de branche.

Wij zijn erg positief over de lessen die wij de komende tijd hieruit kunnen trekken. Het is een hele leerzame ochtend geweest. Eén die zeker naar meer smaakt. Net als de lunch overigens.

Interessant artikel? Deel dit blog:
FacebookTwitterLinkedInWhatsAppEmailKopieer url

Plan direct een online demo in!

Benieuwd geworden naar Yellow Yard? Laat je e-mailadres achter voor onze brochure en vraag direct een demo aan!

    Recent Posts
    Joost mag het weten