7 Tips voor een succesvolle werkenbij-site
Een goede werkenbij-site is online vindbaar, trekt veel websitebezoekers en haalt relevante sollicitaties binnen. Maar welke punten hebben vooral aandacht nodig bij het opzetten of optimaliseren van zo’n site? Die lees je hier!
1. Een aparte pagina met een herkenbare, unieke url
Zorg ervoor dat de werkenbij-site een aparte pagina op je site is, waarop informatie staat over werken binnen je bedrijf. Hier kun je ook alle vacatures op plaatsen. Het is belangrijk om deze pagina een herkenbare URL te geven, zoals: yellowyard.nl/werkenbij of werkenbijyellowyard.nl. Voorbeelden van werkbij-sites die we bij Yellow Yard gemaakt hebben zijn; werkenbijiss.nl en werkenbijpartou.nl. De werkenbij-sites die we voor onze klanten maken zijn geïntegreerd met onder andere Google Analytics en Hotjar en zitten bomvol verleidingstechnieken om tot de hoogste conversie te komen. Vergeet niet om een verwijzing vanaf de homepage van de corporate site naar de werkenbij-site te plaatsen.
2. Relevante informatie
Geef op de werkenbij-site relevante, wervende en vooral kloppende informatie over het bedrijf. Zorg ervoor dat de informatie up-to-date is (geen foto’s of teksten van medewerkers die er niet meer werken) en laat medewerkers aan het woord om authenticiteit uit te stralen. De website moet feitelijke informatie bevatten (zoals de locatie, missie en visie, bedrijfsgrootte en de sollicitatieprocedure) maar moet ook de bedrijfscultuur en sfeer weerspiegelen.
3. Vacatures in de spotlights
De vacatures moeten vanzelfsprekend een prominente plek hebben op de werkenbij-site. Plaats daarom opvallende links naar de vacatures. Vacatures worden vaak lastig gevonden door werkzoekenden op bedrijvensites. Voor bedrijven is dit natuurlijk een gemiste kans omdat dit gemotiveerde en enthousiaste kandidaten zijn. Het hebben van een werkenbij-site is daarom extra belangrijk.
4. De visuele weergave
Op een werkenbij-site is het belangrijk om de huisstijl van je corporate website goed door te voeren om consistent te blijven in je uitingen. Zorg er daarnaast voor dat de site visueel aantrekkelijk is: gebruik goede foto’s, video’s en visuals daarvoor. Investeer bij voorkeur in eigen foto- en videomateriaal, omdat dit authentieker en persoonlijker overkomt dan afstandelijke en algemene stockfoto’s. Daarnaast sluit dit ook aan bij de bedrijfscultuur- en sfeer.
5. Online vindbaarheid
Online vindbaarheid is vandaag de dag essentieel. Zorg er daarom voor dat de zoekwoordcombinatie ‘werken bij (je bedrijfsnaam)’ een aantal keer terugkomt in de tekst van de hoofdpagina op de werkenbij-site. Als werkzoekenden op deze zoekwoordcombinatie zoeken (en dat doen er meer dan je denkt) moet jou werkenbij-site natuurlijk bovenaan staan in Google. Het is daarnaast belangrijk om de wervende en inhoudelijke informatie in de vacaturetekst te zetten, zodat deze pagina’s ook los goed vindbaar zijn in Google.
6. Mobile proof
Een goede werkenbij-site is natuurlijk mobile proof. Het aantal zoekopdrachten op mobiel stijgt nog steeds waardoor een mobielvriendelijke website essentieel is. Ook op social media worden veel vacatures gedeeld en gelezen, die zorgen voor meer mobiel websiteverkeer.
7. Handige tools
Er is een heel aantal handige tools om ervoor te zorgen dat bezoekers langer en vaker op jouw website blijven. Door bijvoorbeeld vergelijkbare vacatures te tonen of een job alert in te zetten zorg je ervoor dat de bezoeker niet per definitie verloren is wanneer hij/zij na een websitebezoek niet meteen vindt wat hij zoekt.
Deze tips zijn onder andere de sleutel tot een succesvolle werkenbij-site. Wanneer je aandacht en tijd in bovenstaande tips steekt zal dat zeker zijn vruchten afwerpen. Wil je na het lezen van deze tips eens sparren over jullie werkenbij-site? Kom dan langs voor een kop koffie of neem contact met ons op!