🎯 Smash your goals: 5 Tips om je recruitment doelen meetbaar te maken in 2022

Leestijd: ongeveer 3 minuten

Eind 2021 heb je met je team het jaar afgesloten. Je hebt ingezoomd op jullie successen en besproken hoe je 2022 tot een nog beter jaar kunt maken. Recruitment kent haar eigen, unieke, uitdagingen die elk jaar groter worden. Concurrerende bedrijven maken ook stappen, kandidaten worden kritischer en je talenten pool slankt af. Hoe richt je je recruitment doelen zo in dat 2022 een genot wordt om op terug te kijken?

Voordat je start: bepaal je focus en maak het meetbaar

Voordat je aan de slag gaat met je recruitment goals, wil je inzicht hebben in hoe je het doet. Je kunt immers pas vaststellen dat je je doelen haalt, als je ze meetbaar hebt gemaakt. Trouwens, heb je genoeg mensen in je eigen team om je recruitment doelen aan te vallen?

Bepaal als eerste je resultaatgebieden en hoe je daar binnen wilt groeien. Een Google zoekopdracht op ‘recruitment kpi’ levert legio nuttige info. Een simpel voorbeeld: ben je een corporate recruiter en wil je met hetzelfde budget als vorig jaar meer impact maken? Bereken dan je cost-per-hire door je totale interne en externe wervingskosten te delen door het aantal hires in datzelfde jaar. Het verlagen van de cost-per-hire kan een middel zijn om efficiënter te werven en meer impact te maken met je wervingsbudget.

Samengevat: bepaal eerst je belangrijkste KPI’s en zorg dat deze meetbaar zijn. Hier kun je vervolgens je doelstellingen aan ophangen.

Behoud je new hires

Met de new-hire-retention-rate bepaal je in welke mate new hires aan je organisatie verbonden blijven. Hoe hoger dit getal, hoe effectiever het wervingsproces. Een werknemer die blijft hoeft immers niet opnieuw geworven te worden. Door dit meetbaar te maken kun je hier doelstellingen aan verbinden. Nu overstijgt dit het vakgebied van recruitment enigszins omdat als recruiter je invloed op het behoud van een medewerker beperkt is. Waar je wél invloed op hebt, is het verzorgen van een goede fit. Maximale aansluiting tussen de kandidaat en de nieuwe rol draagt immers bij aan een langdurige relatie.

Een kortere time-to-hire

Een vacature die al een tijd open staat ziet er voor een kandidaat sowieso al twijfelachtig uit. Waarom wil niemand die rol invullen? Door je goed voor te bereiden voordat je gaat werven, draag je bij aan kortere time-to-hire. Door de start van de werving zo efficiënt mogelijk in te richten, houd je tijd over voor het screenen en interviewen van geschikte kandidaten. Hier heeft jouw tijd namelijk écht impact en zo voorkom je een lek in geld en uren doordat je alleen kandidaten voordraagt die tot een goede fit leiden.

Verhoog de application completion rate

Een KPI die weinig wordt gemeten: welk percentage van sollicitanten maakt het online sollicitatieproces daadwerkelijk af? Het aantal sollicitaties per procedure weet je waarschijnlijk wel uit je hoofd, maar hoeveel heb je er gemist? Dit zijn kandidaten die je hebt verleid met je marketing en je vacaturetekst, waar het sollicitatieproces dermate tegenzit dat ze verder zijn gaan kijken. Wist je dat wanneer een website bezoeker langer dan 5 seconden moet wachten op een volgend scherm, de kans dat ze afhaken met 90% toeneemt? De moeite van het meten waard!

Verhoog de offer acceptance rate

Aan het eind van het wervingsproces, als het meeste werk verzet is, komt het aan op het aanbod. Ook hier haken kandidaten wel eens af. Afhankelijk van de functie kan het zijn dat er al vele uren in het proces zijn gaan zitten. Uren van jou, van de kandidaat én van je opdrachtgever. Als het stukloopt aan het eind is al die inzet verloren gegaan. Door de offer acceptance rate te meten, maak je inzichtelijk welk percentage van je werving stukloopt in de staart van het proces. Dit zijn zulke dure missers dat het de moeite zeker loont dit in je goals mee te nemen. Stem vooraf in het proces je verwachtingen tussen kandidaat en je opdrachtgever zo goed mogelijk af, zodat je de meeste tijd investeert in de procedures die daadwerkelijk tot een langdurige relatie leiden.

Ben je nieuwsgierig hoe Yellow Yard je kan helpen KPI’s in kaart te brengen en te volgen? Vraag een gratis demo aan en we helpen je met plezier op weg!

 

Interessant artikel? Deel dit blog:
FacebookTwitterLinkedInWhatsAppEmailKopieer url

Plan direct een online demo in!

Benieuwd geworden naar Yellow Yard? Laat je e-mailadres achter voor onze brochure en vraag direct een demo aan!

    Recent Posts