Een gestroomlijnd selectieproces én een betrokken hiring manager? Gebruik deze 7 effectieve methodes!

Leestijd: ongeveer 5 minuten

Het werven en selecteren van personeel begint eigenlijk altijd met het opstellen van een vacature. Vaak wordt dit gedaan door een corporate recruiter, de betreffende collega die weggaat of door een HR-adviseur.

De hiring manager is uiteindelijk de houder van de vacature en zal leiding gaan geven aan de nieuwe medewerker. Echter, wil dit niet zeggen dat deze manager ook recruitment skills heeft en het werving- en selectieproces kan leiden om de juiste kandidaat te vinden. Dit wordt vaak opgepakt door de HR-afdeling of recruitment.

Kortom, een proces met een uitdaging. Het afstemmen van recruitment, communicatie en wensen van de hiring manager hebben betrekking op het werven van nieuwe medewerkers. Om dit proces gestroomlijnd te laten verlopen geven wij in deze blog 7 effectieve methodes om de hiring manager bij het proces te betrekken, zodat dit effectief én efficiënt verloopt.

Creëer maximale engagement van je hiring manager: gebruik een portal.

De hiring manager is op zoek naar een nieuwe kandidaat en wil graag een vacature plaatsen. Via de portal van Yellow Yard vraag je gemakkelijk een vacature aan. Vervolgens kan de personeelsafdeling hiermee aan de slag en via de portal akkoord vragen aan de hiring manager op de geschreven vacature. Met één klik op de knop is de vacature gereed en klaar om op verschillende kanalen uitgezet te worden.

Yellow Yard maakt gebruik van een diepe integratie met multiposters, waardoor vacatures direct op vacaturesites geplaatst kunnen worden of uitgelicht kunnen worden op social media. Bespaar op deze manier tijd en vergroot de kans om de juiste kandidaat te vinden.

Maak een selectie

Wanneer er sollicitaties binnenstromen kunnen deze gemakkelijk worden doorgezet naar de hiring manager via onze portal.

Deze kan binnen de portal automatisch zoeken naar skills, ervaring op bepaalde kerneigenschappen van de kandidaten en kandidaten zelfs vergelijken met een opgesteld persona. In het vorige blog werven in de zorg vind je hoe je gemakkelijk een persona kunt opstellen en vervolgens kunt inzetten voor jouw recruitmentproces om vervolgens de geschikte kandidaat te informeren via Mail, Whatsapp of sms.

De portal biedt de mogelijkheid om sollicitanten uit te nodigen, af te wijzen en aan te nemen. De portal wordt tevens geheel op maat ingezet naar de specifieke workflow van jouw organisatie. Zo heb je alles overzichtelijk op één vaste locatie.

Bereid het proces voor.

De match is gevonden en de kandidaat is via de managersportal uitgenodigd op gesprek. Tijd om het gesprek voor te bereiden.

Het sollicitatiegesprek wordt idealiter gevoerd door de hiring manager, een leidinggevende of collega waar toekomstige samenwerking mee vereist is en eventueel de corporate recruiter of HR-adviseur.

Om het gesprek goed te laten verlopen is de juiste voorbereiding belangrijk. Bedenk van te voren samen welke verwachtingen er zijn. Bepaal bijvoorbeeld wie welke vragen stelt tijdens het gesprek of wat de verwachtingen zijn in het proces. Welke skills vindt de hiring manager belangrijk en welke collega is betrokken bij het inwerktraject? Belangrijke aspecten om mee te nemen voordat het gesprek gevoerd wordt.

Het voorbereiden van een sollicitatiegesprek is voor zowel potentiële werknemer als werkgever van hetzelfde belang.

Gevonden: originele werkgever!

Een standaard vraag uit een sollicitatiegesprek is: waarom denk jij dat je goed binnen onze organisatie past?

Wanneer we deze vraag omdraaien ontstaat er een geheel ander perspectief: waarom past onze organisatie goed bij jou?

Origineel is een sollicitatiegesprek, waarbij de sollicitant vragen stelt aan de werkgever. Een nieuw perspectief, waarbij er niet alleen maar vragen beantwoord worden door de sollicitant, maar vooral gesteld. Een groot voordeel voor de werkgever is dat er ruimte overblijft om te observeren en te achterhalen in hoeverre de sollicitant pro-actief is. Welke vragen worden er bijvoorbeeld gesteld en heeft de sollicitant moeite gedaan om de organisatie te leren kennen?

Onderscheid je als organisatie met deze manier van solliciteren en trek kandidaten aan die net iets meer initiatief tonen dan de rest. Begin bijvoorbeeld je vacature met ‘gevonden enthousiaste werkgever’ in plaats van ‘gezocht enthousiaste collega’!

Monitoren vanuit 1 centraal punt.

Wanneer er gebruik gemaakt wordt van de managersportal zijn alle betrokkenen goed op de hoogte van de vacatures en kandidaten. Geef bijvoorbeeld als recruiter de hiring manager van de organisatie waarvoor je searcht toegang tot de portal en de bijbehorende kandidaten. Dit maakt een professionele indruk en houdt het proces overzichtelijk.

De managersportal zorgt er daarnaast voor dat er snel geschakeld kan worden. Indien een collega uitvalt door ziekte of bijvoorbeeld met zwangerschapsverlof gaat kan er gezocht worden naar de geschikte kandidaat via de talentpool en kan het gehele proces op één centrale plek gemonitord worden.

Nazorg: behandel kandidaten zoals klanten.

Last but not least: nazorg. De vacature is vervuld en de nieuwe medewerker zit op zijn plek: een geslaagd proces!

Werk het proces in de portal bij en communiceer altijd, ook bij een afwijzing. Het is belangrijk om afgewezen kandidaten uit te leggen waarop ze zijn afgewezen. Daarbij kan een kandidaat momenteel niet geschikt zijn voor een bepaalde functie, maar over een paar maanden wel. Via de managersportal kun je daarom de kandidaat afwijzen, een opmerking toevoegen en de kandidaat toestemming vragen om zijn of haar gegevens op te slaan in de database.

Behandel elke kandidaat zoals je een klant zou behandelen: ook kandidaten gebruiken mond-to-mond reclame om jouw organisatie op de kaart te zetten. Een stukje free publicity om met beide handen aan te grijpen.

Data is key.

Een gestroomlijnd selectieproces kan er uiteindelijk voor zorgen dat er een nieuwe medewerker wordt aangenomen. Dit is niet alleen een overwinning voor de medewerker, maar ook voor het proces intern. Om communicatie zowel intern als extern te optimaliseren biedt Yellow Yard via de Corporate Recruitment software een analyse van het recruitmentproces.

Dagelijks inzicht? We schreven een blog over meer inzicht met de nieuwe stijl van Recruitment rapportages. Deze bevat duidelijke rapportages en inzicht van de lopende processen, zodat deze in de toekomst verbeterd kunnen worden. Denk bijvoorbeeld aan de gemiddelde tijd van een proces of de stappen die jouw organisatie neemt om een nieuwe collega aan te nemen.

Ben je benieuwd wat Yellow Yard voor jouw organisatie kan betekenen? Vraag onze gratis demo aan en ontdek het gemak van onze workflows en recruitment software zelf.

Interessant artikel? Deel dit blog:
FacebookTwitterLinkedInWhatsAppEmailKopieer url

Plan direct een online demo in!

Benieuwd geworden naar Yellow Yard? Laat je e-mailadres achter voor onze brochure en vraag direct een demo aan!

    Recent Posts