Werven in de zorg: 7 hacks om goed personeel te vinden
Tijdens de pandemie zijn we er niet aan ontkomen: er bestaat een groot tekort aan zorgpersoneel. Nu Covid steeds meer naar de achtergrond verdwijnt trekt de arbeidsmarkt weer aan en staan er duizenden vacatures open. Een groot voordeel voor werkzoekenden, want er is voldoende keuze. En tegelijkertijd een lastige opgave voor jouw instelling, want hoe kom je aan nieuw zorgpersoneel?
Moderne werving: zet een QR-code in
Er zijn talloze manieren om de aandacht te trekken met een vacature. Denk bijvoorbeeld aan een QR-code die linkt naar jouw vacature. Deze QR-code kan je bijvoorbeeld plaatsen op plekken waar veel mensen komen (stations, ziekenhuizen, bibliotheken en winkelcentra). Dit kan zelfs op een duurzame manier door omgekeerde graffiti in te zetten: de straat wordt schoongespoten in een afbeelding of tekst. Reverse Graffiti, de Engelse term is een echte hype geworden onder adverteerders. Street Advertising geeft via deze video een mooi voorbeeld van het eindresultaat.
Ook worden er nog op veel plekken in de zorg mondkapjes gedragen. Een QR-code aan de binnenkant van een mondkapje zorgt voor zichtbaarheid en is gemakkelijk te realiseren. Via je eigen werkenbijsite via Yellow Yard kan je jouw eigen webadres gemakkelijk omzetten in een QR-code. De KVK schreef er een handig artikel over: QR-codes maken doe je zelf.
Daarnaast zijn er veel mogelijkheden om mogelijke kandidaten te werven op plekken waar mensen moeten wachten. De wachtkamer van een ziekenhuis bijvoorbeeld. Stel een quiz op met vragen om kandidaten te filteren en vervolgens door te linken naar de vacature. Deze quiz kan je als optie toevoegen indien bezoekers de gasten-WiFi gebruiken.
Geef aandacht aan jouw huidige personeel
Hoe is het om te werken bij deze organisatie of instelling? Vraag het eens aan de medewerkers. Uit het Arbeidsmarkt Gedrag Onderzoek (AGO) is gebleken dat potentials een vast contract, goed salaris en fijne werksfeer belangrijk vinden. De eerste twee elementen kan je vooraf communiceren in de vacature, maar een fijne werksfeer kan je alleen maar ervaren.
De werknemers van jouw organisatie zijn onderdeel van deze werksfeer, waardoor zij het beste antwoord kunnen geven op deze vraag. Het mes snijdt hierbij aan twee kanten: een realistisch beeld van de werksfeer en meer aandacht voor de huidige werknemers.
Om nieuwe collega’s te werven kan je een win-actie inzetten onder het huidige personeel. Denk aan een gratis diner indien er nieuwe werknemers worden aangedragen. Via de workflow van Yellow Yard of je eigen HR-systeem, kan je met een simpele notificatie alle werknemers op de hoogte stellen van de win-actie.
Maak een persona
Er bestaan veel manieren om een vacature uit te zetten. De meeste vacatures worden uitgezet op Linkedin, Indeed of een vacaturesite elders. Niet erg opvallend en bovendien ook niet altijd waar de doelgroep van jouw organisatie zich bevindt.
Een effectieve manier om de doelgroep voor jouw vacature in kaart te brengen is door een persona op te stellen. Een persona is een profielschets van een potentiële medewerker.
Geef de persona een naam, leeftijd, woonplaats, opleiding en eventueel karakter. De persona kan gebaseerd worden op de huidige werknemers in de organisatie en komt tot leven door meer eigenschappen toe te voegen zoals hobbies of relatiestatus.
Baseer vervolgens jouw recruitment strategie op de persona. Op deze manier maak je passende content die aansluit met de interesse van het geschetse profiel. Bij het schrijven van de vacature houd je de persona in je achterhoofd en in de functietitel kan je de eigenschappen van de persona weergeven. Zo heb je direct de juiste doelgroep te pakken en kan je in de toekomst de persona gebruiken voor nieuwe content.
Solliciteren via Whatsapp
Indien je een vacature uitzet kan je vragen om een uitgebreide motivatie en CV. Dit kost de sollicitant veel tijd, maar het lezen van de uitgebreide motivatiebrief is ook voor de lezer een tijdrovende opgave.
Verlaag de drempel om te solliciteren door bijvoorbeeld een online formulier beschikbaar te stellen of solliciteren via Whatsapp te introduceren. Hierin kan je vragen stellen, opleidingsniveau, werkervaring en een korte en bondige motivatie vragen. Kortom: gemakkelijk filteren en een laagdrempelige manier om personeel aan te trekken.
Yellow Yard biedt diverse tools aan om vacatures te delen en te solliciteren. Onze social media tool zorgt ervoor dat de vacature op alle kanalen wordt gedeeld en door de E-mail- en agenda integratie kan je geschikte kandidaten direct inplannen in jouw agenda en die van de Hiring Manager.
Op het spreekuur bij jouw organisatie
Omgekeerd solliciteren wordt steeds belangrijker. In de huidige vacatures wordt vaak aangegeven waar een organisatie naar op zoek is. Veel belangrijker kan zijn wat je als organisatie te bieden hebt.
Organiseer een open dag en nodig potentials uit op spreekuur bij jouw organisatie. Deel een leuke give-away uit waar je de eerder besproken QR-code weer gebruikt. Op deze manier geef je een transparant beeld en organiseer je een event, waarbij je automatisch personeel werft.
Wist je dat je via Yellow Yard een uniek sollicitatieformulier kunt maken om op events te gebruiken? Deze kun je op je event beschikbaar stellen via QR-codes en op tablets, zodat potentials zich direct kunnen inschrijven in je talentpool of op een specifieke vacature.
Wees transparant én interessant
90% van de vacatures begint met een zin in de richting van: ‘’wij zijn op zoek naar’’… en eindigt met ‘’stuur jouw CV en motivatiebrief naar..’’. Om het interessanter te maken is het slim om op een originele manier zorgpersoneel te werven en jezelf tot de 10% originele vacatures te schikken. Wees in eerste instantie transparant en benoem eens een specifiek salaris in plaats van marktconform en verhoog direct jouw offer acceptance rate, waar we in dit eerdere blog een tip over gaven. Als je aan de voorkant de verwachtingen en aanbieding duidelijk communiceert, werk je efficiënter aan de achterkant.
Breng het sollicitatieproces in kaart
Nadat je de vacature hebt uitgezet ga je met een aantal kandidaten het sollicitatieproces in. Voor beide partijen is het prettig om dit proces in kaart te brengen. Het getuigt van een professionele instelling indien je het proces vooraf duidelijk communiceert. Gebruik bijvoorbeeld de huisstijl sjablonen die Yellow Yard voor jouw organisatie instelt of gebruik de digitale CV en interview feedback-module na een sollicitatiegesprek.
In de e-mail kan je nog een originele tekst kwijt en de kandidaat op de hoogte brengen van het proces, data en verwachtingen afstemmen. Ook met een sms of appje via de software van Yellow Yard kan je kandidaten op de hoogte brengen van hun gesprek of eventueel bedanken.
Wil je meer weten over onze slimme tools en hoe je deze kunt gebruiken voor optimale werving van nieuw zorgpersoneel? Vraag dan een gratis demo aan bij Yellow Yard en we gaan met plezier aan de slag!