De 7 eigenschappen van de effectieve recruiter

Leestijd: ongeveer 5 minuten

Recruiting is een vak apart: enerzijds ben je heel commercieel bezig met het correct binnen halen van aanvragen van klanten, anderzijds ben je mensen aan het binden aan jezelf en jouw organisatie door juist heel empathisch richting je kandidaat te zijn. Met deze serie blogs wil Yellow Yard jou helpen om de best mogelijke recruitment professional te worden.

Wat maakt een recruiter succesvol? Hoewel succes relatief is (iedereen heeft een eigen beeld van succes), is er een aantal overeenkomsten te vinden bij de meest effectieve recruiters.
Jouw doel als recruiter is uiteindelijk altijd de kandidaat aan te bieden met de meeste impact in de organisatie. Zodat jouw klant de slagkracht krijgt waarmee zij succesvol is. Door de volgende 7 eigenschappen in te zetten word (of blijf) jij een effectieve recruiter.

1. Houd het grote geheel in beeld  

Of je nu als Corporate Recruiter op zoek bent naar kandidaten voor je lijnmanager of als commerciële Recruiter je concurrent de loef af wilt steken: werk vanuit de bedrijfsstrategie van je klant. Al gebruik je een post-it om de strategie niet te vergeten, elke actie in het proces moet passen bij de doelstelling van jouw klant.
Als je een potentiële kandidaat hebt gevonden, onderzoek dan of de vaardigheden, het karakter en de ervaring overeenkomen met de doelstellingen van de klant. Vraag jezelf af of deze kandidaat de best mogelijke groei biedt voor jouw klant. Wanneer je niet overtuigd “Ja!” kunt antwoorden, is het beter om nog even verder te kijken. 

2. Graaf verder 

Alleen de juiste vaardigheden bezitten, maakt iemand niet de beste match voor een functie. Jij bent als recruiter verantwoordelijk voor het vinden van de kandidaat die niet alleen in aanmerking komt voor de baan, maar ook past binnen de bedrijfscultuur. Bepaal vooraf de kenmerken van de organisatie van je klant en wees niet bang om door te vragen tijdens interviews. Interview succesvolle medewerkers binnen de organisatie om zo te kunnen bepalen naar welke eigenschappen je specifiek op zoek bent.

3. Out-of-the-box 

Probeer zover mogelijk creatief om te gaan met de vragen uit de markt. Als een kandidaat de rol al heeft vervuld bij een andere organisatie, zullen de vaardigheden waarschijnlijk aanwezig zijn. Definieer je de belangrijkste kenmerken en verwachtingen die passen bij de functie, in plaats van alleen de vaardigheden als selectiecriteria te hanteren, communiceer je een hele andere vraag. Dit resulteert in een grotere diversiteit van je respondenten, waardoor je wellicht net die ene ideale kandidaat wel weet te selecteren.

Passieve kandidaten zijn over het algemeen lastiger te benaderen en, in een (komende) markt van schaarste, is dit juist een groeiende groep. Probeer deze groep te activeren door in hun schoenen te gaan staan. Welke rollen hebben jouw top-drie kandidaten vervuld? Welke vaardigheden maken hen de perfecte kandidaat? Wat zou hen op dit moment motiveren over te stappen? Door goed in te schatten waar zij vandaan komen en wat hen beweegt, kom je eerder in gesprek en ben je beter in staat deze groep kandidaten met gerichte argumenten te overtuigen.

4. Verbeter jezelf 

Werk aan je eigen kwaliteiten door alle kanalen die jij inzet voor werving tot in de puntjes te kennen. Onderzoek je eigen resultaten op vacatures: welke schrijfwijze is effectiever gebleken? Welke kanaal brengt de beste kandidaten voort? In dit tijdperk van data moet ook de recruiter aan de slag. Naast een interne blik is het ook belangrijk om marktontwikkelingen te volgen. Wat is de laatste ’Best Practice’  voor het benaderen van kandidaten? Welke nieuwe kanalen zijn er bijgekomen?

5. Wees goed voor de gemeenschap 

Onderhoud regelmatig contact met de gemeenschap van talent die je hebt opgebouwd. Zorg dat ze je niet vergeten of nog belangrijker, zich vergeten voelen. Toon interesse door regelmatig te vragen of ze bijvoorbeeld nieuwe taken hebben uitgevoerd, nieuwe vaardigheden hebben geleerd of interessante kandidaten in hun netwerk hebben? Hoe je dit contact onderhoudt is aan jou (telefonisch, nieuwsbrief, e-mail), maar besef wel dat je input direct zijn weerslag heeft op je output. Als je tien minuten besteedt aan een nieuwsbrief, krijg je (hoogstwaarschijnlijk) een beperkte respons. Organiseer je wekelijks een vrijdagmiddagborrel? Dan mag je er vanuit gaan dat de respons vele malen groter is.

Het belangrijkste leerpunt hieruit is: blijf in gesprek en creëer sociaal krediet bij je kandidaten. Dit verruimt niet alleen jouw keuze in kandidaten voor een vacature maar vergroot ook jouw kansen bij de passief zoekende groep kandidaten.

6. Volg de resultaten 

Een dagelijks overzicht van je resultaten helpt bij het verbeteren van je processen. Zet analytische tools in om je te helpen met het krijgen van inzichten in je eigen recruitment activiteiten. Daarmee help je jezelf het grotere geheel te beschouwen en je eigen kwaliteiten en zwaktes in beeld te brengen. Door op deze wijze te sturen op kwaliteit, vergroot je vervolgens je ROI.

7. Wees proactief 

Bepaal je eigen doelen en dagelijkse doelstellingen! Het is belangrijk niet verstrikt te raken in de waan van de dag. Voor je het weet loop je overal achteraan, ben je volledig  reactief aan het werk en is organisatie, planning en resultaat ver te zoeken. Zorg er dus voor dat je altijd een proactieve houding hebt waarbij je altijd net dat ene stapje verder denkt. Wat zou de volgende vraag van mijn klant kunnen zijn?
Creëer een netwerk van talent (dat je conform eigenschap 5 goed onderhoudt) en zorg dat je klaar staat met de kandidaat als de vraag op een dag komt.

Een geweldige recruiter worden vraagt in eerste instantie een aantal persoonlijke eigenschappen zoals: doorzettingsvermogen, strategie en een intrinsieke motivatie om de juiste kandidaten te koppelen aan de juiste organisaties. Hiernaast zijn de juiste ’tools’ om het werken eenvoudiger te maken uiteraard niet te missen! Een Applicant Tracking Systeem (ATS) zoals Yellow Yard helpt hierin als geen ander. De juiste instrumenten stellen de geweldige recruiter niet alleen in staat de voorgaande stappen keurig te registreren maar vergemakkelijken ook de communicatie, de dossieropbouw en het inzicht in de resultaten.

Door de juiste tactieken en instrumenten te combineren met een sterke eigen wil om te slagen, heb je alles in huis om de juiste stappen te zetten. Als je daarnaast van dag tot dag deze eigenschappen weet eigen te maken, staat niets jouw succes nog in de weg.
Volgende maand volgt een nieuw blog in deze serie. Wil je geen deel meer missen? Meld je dan snel aan voor de mailinglijst, dan ben jij de eerste die hem krijgt!

Bron: http://www.recruiting.com 

Wil je meer lezen?

Recruitment software: essentieel voor iedere recruiter!

Kandidaten aan de macht! Recruitment 3.0

Starten in recruitment; het eerste jaar met vallen en opstaan

Interessant artikel? Deel dit blog:
FacebookTwitterLinkedInWhatsAppEmailKopieer url

Plan direct een online demo in!

Benieuwd geworden naar Yellow Yard? Laat je e-mailadres achter voor onze brochure en vraag direct een demo aan!

    Recent Posts
    Joost mag het weten