Tien tips voor loyale collega’s

 In Blog

De afgelopen twee weken viel ons opeens iets op: Ontzettend veel mensen in onze omgeving deelden heuglijk nieuws over nieuwe functies, collega’s of ‘werkavonturen’. We zijn de kater van Oud & Nieuw nog maar net te boven of 2018 belooft het jaar te worden van nieuwe kansen, hogere arbeidsmobiliteit en een bijbehorende maagzweer bij de HR-manager en de lijnmanager.

Goede mensen worden schaars. En schaarste maakt duur. Naast hogere eisen aan primaire- en secundaire arbeidsvoorwaarden, krijgen werkgevers te maken met:

  • aanvullende opleidingskosten
  • een duurder wervingproces
  • hogere kosten door langere omlooptijden

Maar ja, het is nu eenmaal een bloeiende economie. Dan krijg je een tekort op de arbeidsmarkt. Daar is nu eenmaal niet zoveel aan te doen, toch?

Retentie

Eén ding is niet moeilijk om te doen: zorg dat je eigen mensen niet willen vertrekken! Je bestaande kapitaal trekt je door deze periode van schaarste heen. Vertrekkende medewerkers kosten, afhankelijk van hun positie en ervaring binnen de organisatie soms wel een vol jaarsalaris. Door met actieve Medewerker Retentie tactieken arbeidskapitaal te behouden, vergroot je je slagkracht en bespaar je veel geld.
En omdat het schijnbaar niet meer arbeidsrechtelijk verantwoord is om je medewerkers met ketenen letterlijk aan je te binden, moet je subtieler te werk gaan.

Daarom hebben wij hier tien tips waarmee je de loyaliteit van je medewerkers optimaal organiseert.

1: Duidelijk omschreven verwachtingen zorgen voor gelukkige medewerkers

Als je dagelijks op je werk komt zonder te weten wat er van je verwacht wordt, blijf je continu op je hoede en kan je niet op ontspannen wijze je taken uitvoeren.

2: De kwaliteit van het management bepaalt je medewerker-retentiegraad

Medewerkers gaan vaker weg bij leidinggevenden dan bedrijven. Als de manager geen feedback geeft, geen duidelijke verwachtingen schetst, geen kader biedt voor succesfactoren; alles wat de manager doet heeft invloed op het werkgeluk van de medewerker.

3: De vrijheid om als medewerker zonder oordeel je mening te mogen geven is erg van belang

Feedback geven is één ding, feedback ontvangen is net zo belangrijk. Sta open voor de mening van je medewerkers, wees beschikbaar voor suggesties en deel dat regelmatig.

4: In staat zijn om je kwaliteiten en talenten op andere gebieden in te kunnen zetten

Je medewerkers hebben altijd onverwachte kwaliteiten die ze graag beschikbaar stellen. Zolang zij hier de kans voor krijgen.

5: Rechtvaardigheid en gelijkheid in beloning is een belangrijke factor voor je medewerker-retentiegraad

Met een oneerlijke behandeling of onevenredige vergoeding verdwijnt direct alle vorm van loyaliteit.

6: Zorg voor de drie T’s: tools, tijd en training

Medewerkers willen goed werk leveren en blijven leveren, daarom moet jij als leidinggevende investeren in hun kwaliteiten en hen de mogelijkheden geven. Met de juiste middelen. Zoals een uitstekend Applicant Tracking Systeem dat hen veel werk uit handen neemt.

7: Je beste medewerkers willen gestimuleerd worden om te groeien in carrière, kennis en vaardigheden

Als er geen vooruitgang in zit, verdwijnt de motivatie en kort daarop de medewerker.

8: Onzichtbare medewerkers verdwijnen naar de concurrent

De meeste vertrekkende medewerkers verklaren het idee te hebben dat het management geen idee heeft wie zij zijn. Door bij binnenkomst persoonlijk kennis te maken en periodieke gesprekken te hebben met alle medewerkers is dit gemakkelijk te voorkomen.

9: Bedreig onder geen beding de baanzekerheid of het inkomen van je medewerker

Die ene aanbesteding die bepaalt of de afdeling groeit of sluit, is geen argument om medewerkers mee aan te sporen. Leg dit niet bij je medewerkers neer. Een groot deel bereidt zich namelijk voor op het negatieve. Zo zit de mens tenslotte in elkaar.

10: Toon je waardering en erkenning voor het geleverde resultaat

Niemand vraagt om een schouderklopje, maar we hebben het allemaal nodig.

Retentie draait dus voornamelijk om ‘werkgeluk’: plezier in je werk zonder argwaan, twijfel, misstanden of ontbrekende middelen. Voor een leidinggevende die zijn waardering uitspreekt, je erkent en herkent. Met een goede kans om door te groeien.

En nu vasthouden die mensen!

Recent Posts