Recruitment marketing, waar 1+1 soms 3 is

Leestijd: ongeveer 3 minuten

‘’Wervingsmarketing welke verwijst naar de strategieën en tactieken die een organisatie gebruikt om talent te vinden, aan te trekken, te betrekken en te voeden voordat ze naar een baan solliciteren, ook wel de pre-sollicitantfase van talentacquisitie genoemd.’’ Aldus Wikipedia.

Maar, hoe doe je dat dan? Waar begin je en hoe geef jij je marketing vorm?
Yellow Yard neemt je mee in deze blog naar de wonderlijke wereld van (recruitment) marketing. Overigens schreven we daar in 2018 ook al een leuk artikel over, teruglezen?

Schaarste in de markt

Iedere recruiter heeft de afgelopen jaren gemerkt dat de markt zich heeft omgedraaid.
Waar men voorheen kon kiezen uit tientallen kandidaten die zich vrijwillig kwamen melden is het anno 2020 normaal om met een vergrootglas op zoek te gaan naar de juiste kandidaat voor je vacature.
De positie van jobboards is tanende, met de komst van Google for Jobs gaat er een hoop veranderen, iedereen schrijft inmiddels de perfecte vacaturetekst en ook databases vermenigvuldigen zich niet meer spontaan binnen je ATS.
Kortom; het is lastig maar gelukkig niet onmogelijk om toch binnen afzienbare tijd je vacature te vervullen.
Recruitment marketing is daarbij de sleutel tot succes.
Je online zichtbaarheid verbeteren, traffic genereren door een uitgekiende SEO strategie, je bewegen in de wereld van je doelgroep en zo gericht de juiste kandidaat vinden én binnenhalen; het zijn slechts enkele voorbeelden van wat marketing voor je recruitmentproces kan betekenen.

Communicatie is the key!

Arbeidsmarktcommunicatie; nog zo’n leuke term. Echter; cruciaal als het aankomt op de wijze waarmee je men kennis laat maken met wie je bent.
Bemiddel je in het hogere, gespecialiseerde segment? Je teksten, uitingen en acties zullen anders moeten zijn dan wanneer je, je richt op MBO profielen.
Dat klinkt logisch en toch zien we in de markt nog steeds veel organisaties de plank mis slaan.
Prachtige marketingplannen en content kalenders, vaak duur betaald en even vaak totaal onbruikbaar.
Communicatie binnen je doelgroep is namelijk niet aan vaste regels gebonden, er zijn geen standaard KPI’s die je eraan vast kunt hangen.
Marketing die voor jou als werkgever of bureau iets wezenlijks weet toe te voegen gaat over gevoel, empathie en vooral; je verplaatsen in een ander.

Gebruik je gezonde verstand

Een mooi voorbeeld : ‘Een plaatselijke horeca ondernemer moet het vooral van mond-op-mond en Sociale Media hebben. Om inzichtelijk te krijgen waar de opgebouwde volgers behoefte aan hebben komt er een poll op Facebook te staan. De vraag is, wat lees je het liefste? Men kan kiezen uit 1) info over ons bedrijf, of 2) leuke evenementen. De uitslag was duidelijk, 80 % koos voor optie 2.
Logisch was het daarom niet dat de drie opeenvolgende posts gingen over de interne verbouwing echter, de ondernemer voelde de hete adem van ‘’regelmatig content posten’’ in zijn nek en ging overstag. Zo stond er in ieder geval iets. Dat dit resulteerde in een daling van 25% in het aantal volgers had niemand voorzien.’

Een goede marketeer ziet dit wél aankomen. Die weet dat wanneer je, je publiek niet serieus neemt, men je in deze digitale wereld snel in de steek laat.

Hou het leuk

Kortom, leef je in de doelgroep die je wilt bereiken in.
Kies de juiste kanalen en wees zuinig maar kwalitatief ijzersterk in je uitingen.
Zorg voor een solide basis door gebruik te maken van je website, campagnes, SEO & SEA strategieën en schroom niet daar advies over in te winnen.
Wees je bewust van de kracht van (recruitment) marketing maar laat je er niet door opjagen; in de huidige digitale wereld is less steeds meer more.
Zorg voor de glimlach, durf kritisch te zijn naar je eigen organisatie en laat zien dat achter de geoliede machine van recruitment ook gewoon mensen zitten.
Hou de trends een beetje in de gaten en durf hier op in te spelen; zo verwachten wij dat onze corporate klanten bijvoorbeeld minder snel het woord ‘onboarding’ in hun mond gaan nemen 😉

Benieuwd wat je ATS voor je kan betekenen in deze zoektocht? Schroom dan vooral niet om contact op te nemen; we praten je graag bij!

 

Interessant artikel? Deel dit blog:
FacebookTwitterLinkedInWhatsAppEmailKopieer url

Plan direct een online demo in!

Benieuwd geworden naar Yellow Yard? Laat je e-mailadres achter voor onze brochure en vraag direct een demo aan!

    Recommended Posts