Open hiring: dé moderne wervingsmethode om krapte op de arbeidsmarkt tegen te gaan.
‘’We don’t hire people to bake brownies, but we bake brownies to hire people.’’
Het concept van open hiring is ontstaan in 1982, toen Greyston Bakery zonder sollicitatieprocedure werknemers aannam. De bakkerij in New York wilde ook mensen die afstand hadden tot de arbeidsmarkt een eerlijke kans geven. Ze begonnen meer brownies te bakken, zodat ze meer mensen konden aannemen.
Open hiring kan gezien worden als een moderne wervingstechniek om de krapte op de arbeidsmarkt tegen te gaan en meer medewerkers aan te trekken. Geen actieve recruitment, geen lange selectieprocedures en geen sollicitatiegesprekken. Met als resultaat een verkorte time to hire en het aantrekken van meer medewerkers voor jouw vacatures.
Wat is open hiring?
Het concept van open hiring gaat er vanuit dat de kandidaat zelf inschat of hij of zij geschikt is voor de baan en gewoon aan de slag gaat bij het bedrijf.
Normaal gesproken zoek je als recruiter naar geschikte profielen om vervolgens diverse gesprekken met een aantal sollicitanten te voeren. Tot slot maak je na een selectieprocedure en een aantal gesprekken een keuze voor de perfecte kandidaat om de vacature te vervullen.
Door open hiring toe te passen verkort je dit proces aanzienlijk en trek je medewerkers aan die een hoge intrinsieke motivatie hebben. Zonder werving en zonder selectieprocedure op basis van CV.
De selectieprocedure van open hiring is op volgorde van aanmelding. Mensen die graag bij een bedrijf aan de slag willen komen op een lijst te staan. Deze lijst wordt enkel en alleen gesorteerd op aanmelddatum. Geen profilering op basis van opleiding, vaardigheden of andere eigenschappen. Transparanter wordt het niet.
Dit zijn de voordelen van open hiring!
Het toepassen van open hiring binnen jouw werving- en selectieproces heeft een aantal voordelen:
- Het invullen van vacatures wordt versneld, omdat je niet meer de gehele selectieprocedure doorloopt per geschikte kandidaat. Het filteren van kandidaten gebeurt als deze al aangenomen zijn, waardoor je een verkorte time to hire hebt.
- Profielen van kandidaten die je normaal gesproken in de selectieprocedure afwijst op basis van ervaring of opleiding geef je vanuit open hiring een kans, waardoor je misschien niet het perfecte profiel vindt maar wel de perfecte medewerker voor de vacature.
- Open hiring zegt iets over de organisatie. Het geeft het gevoel dat je een open organisatie bent, met gelijke kansen voor iedereen. Een moderne organisatie die meedenkt met de werkzoekende zal positiviteit uitstralen; en dát valt op tussen alle andere vacatures.
- Als recruiter kan je jezelf onderscheiden van de massa door open hiring toe te passen. Denk aan een vacature met als titel: ‘Wij nemen iedereen aan! Ben je gemotiveerd om te werken? Begin vandaag.’ Werkzoekenden zullen nieuwsgierig worden en gemotiveerd raken, omdat de vacature slechts één vereiste heeft: welwillendheid om te werken!
Zo, dat werkt.
Het concept van open hiring is volgens Greyston Bakery bedoeld voor iedereen. Van daklozen tot mensen die geen kinderopvang konden betalen, iedereen die welwillend was om aan de slag te gaan kon terecht bij Greyston Bakery. Het principe heeft een maatschappelijk aspect door werk te creëren voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, zodat iedereen een kans krijgt om te werken.
In 2020 heeft Amsterdam de eerste vestiging van Greyston Bakery in Nederland geopend. Zeker met de huidige krappe arbeidsmarkt is open hiring een opvallende manier om personeel te werven. De corona crisis heeft ervoor gezorgd dat afgelopen jaren veel mensen noodgedwongen hun baan kwijtraakten. Denk bijvoorbeeld aan horecapersoneel dat in de zorg is gaan werken. Als gevolg van de verschuiving in banen en functies zitten veel bedrijven nu zonder personeel. Het CBS (2022) voorspelt dat de krapte op de arbeidsmarkt alleen nog maar zal toenemen in het aankomend jaar. Hierdoor wordt het nog belangrijker om je te onderscheiden in het wervingsproces. Wellicht met open hiring.
Open hiring vraagt om een open mind.
Om binnen jouw werving- en selectieproces het principe van open hiring mogelijk te maken, is het goed om rekening te houden met een aantal aspecten.
Allereerst moet je er volgens de ervaring van Greyston Bakery rekening mee houden dat ongeveer de helft van de mensen die je aanneemt ook weer weggaat. Met de slimme rapportages van Yellow Yard kun je jouw ROI (Return on investment) gemakkelijk meten en zie je precies hoeveel je investeert en hoeveel deze investering vervolgens opbrengt.
Open hiring vraagt wel om een stukje ‘’eerst doen en dan denken.’’ Het gaat om mensen de kans te geven zichzelf te bewijzen en daarna te kijken of ze bij de organisatie passen. Veel problemen die ervoor zorgen dat mensen niet aan het werk gaan zijn gemakkelijk op te lossen, aldus CEO Mike Brady. Denk bijvoorbeeld aan het gebrek aan vervoer of kinderopvang. Of geen diploma hebben voor het betreffende werk.
Mensen die intrinsiek gemotiveerd zijn, willen werken en daarnaast bereid zijn te leren passen goed in het profiel voor open hiring. Maar, niet elke organisatie is in eerste instantie geschikt voor open hiring. Een zorginstelling heeft bijvoorbeeld behoefte aan geschoold personeel en door personeelstekorten is het vaak moeilijk om nieuwe werknemers in te werken en bij te scholen. Open hiring vraagt ook een investering van de organisatie zelf. Ben je bereid deze aan te gaan?
Yellow Yard biedt een aantal tools om open hiring gemakkelijker te maken. Het werven en selecteren van personeel is erg belangrijk voor de organisatie en vaak verantwoordelijkheid van de hiring manager. Ook bij open hiring. Om dit proces te verbeteren schreven wij een blog over het stroomlijnen van het selectieproces in 7 effectieve methodes om jouw hiring manager te betrekken. Deze kan je hier terugvinden.
Met deze tools maak je open hiring nog gemakkelijker.
Een vacature opstellen vanuit open hiring is erg kort en simpel:
‘’Ben jij gemotiveerd om bij ons te komen werken? Dan ben je aangenomen’’.
Vervolgens wil je de vacature onder de aandacht brengen bij werkzoekenden en via onze wordpress koppeling of diepe website integratie plaats je gemakkelijk deze vacature op jouw website.
Wel is het belangrijk om de werving en selectie goed in te delen. Niet iedere persoon die je via open hiring aanneemt blijft werkzaam bij het bedrijf. Daarnaast kan je jouw werknemers ondersteunen, bijvoorbeeld op het gebied van scholing. Hierdoor vergroot je de kans dat nieuwe werknemers doorgroeien en langer werkzaam blijven binnen jouw organisatie.
Indien een werknemer toch niet bij het bedrijf past kan je samen kijken naar een functie elders.
Vanuit de CRM Module van Yellow Yard kijk je gemakkelijk naar vaardigheden en eigenschappen die de kandidaat heeft laten zien en kan je als werkgever ondersteunen bij een vervolgstap.
Kortom, open hiring heeft een maatschappelijk belang en is een principe van gelijke kansen voor iedereen die geïnteresseerd en gemotiveerd is om te werken en te leren. Wie weet ook binnen jouw organisatie.
Benieuwd op welke manier je de tools die Yellow Yard biedt kunt gebruiken voor jouw werving en selectie? Vraag dan hier jouw gratis demo aan.