De moderne recruiter: wervingscampagnes met een social twist!
Uit de serie de moderne recruiter: elke maand brengt de moderne recruiter een nieuw blog uit rondom specifieke onderwerpen binnen de werving- en selectie. Het eerste deel van deze reeks gaat over de inzet van social media tijdens het wervingsproces.
Van Hyves naar BeReal
Hyves, MSN, YouTube, Twitter, Facebook, Instagram, TikTok en BeReal. Zo maar wat social media kanalen door de jaren heen. We hebben ze allemaal wel de revue laten passeren of zijn er mee in aanraking geweest in onze omgeving. Besta je eigenlijk nog wel zonder social media?
Ik weet nog dat ik mijn vrienden op Hyves vaarwel zei om op Facebook over te gaan. Want dat deed iedereen. We worden automatisch meegenomen in de nieuwste social trends en het is soms moeilijk bij te houden welk medium nu weer populair is. Los van meningen over wel of niet actief zijn op social media is het goed om te bedenken welke trends er zijn: want misschien vind je hier wel de juiste kandidaat!
Momenteel is BeReal een sterk opkomende social in het medialandschap. De naam zegt het al: Be Real. Geen filters, geen lovende woorden bij een mooi plaatje, maar gewoon een foto van dat moment. BeReal maakt foto’s met de standaard camera, maar ook met de selfie camera. Zo kunnen je volgers zien wat je aan het doen bent en waar je letterlijk tegenaan kijkt. Als je niet binnen een minuut een nieuwe real plaatst dan kan je ook geen berichten van je vrienden zien. Je wordt dus als het ware getriggerd om een nieuw plaatje te schieten. Wellicht een mooi social kanaal om in contact te komen met jouw doelgroep!
Sociaal sterke wervingscampagnes
Kom jij ons lesgeven? Deze wervingscampagne via het social kanaal YouTube is een mooi voorbeeld van persoonlijke- én social recruitment. Deze inzet van social media gedurende een wervingscampagne heeft inmiddels al een eigen term gekregen: social media recruitment.
Met social media recruitment heb je de mogelijkheid om jouw wervingscampagne een boost te geven. Zet bijvoorbeeld een advertentie twee weken in, gericht op een specifieke doelgroep, regio en interesse. Op deze manier kan je voor een relatief laag budget al veel mensen bereiken op social media en is de kans groot dat jouw vacature gedeeld wordt.
Er zijn talloze mogelijkheden om social media in te zetten voor jouw wervingsstrategie. Hang bijvoorbeeld een beloning aan de gouden tip voor het invullen van een functie of neem een video op met de mensen op de werkvloer. Zo kun je werknemers hun ervaringen bij de werkgever eenvoudig laten delen.
Social tools: we got you!
Indien je social media tot jouw geheime wapen wilt maken binnen het recruitmentproces kun je de tools van Yellow Yard goed gebruiken. Plaats jouw vacatures gemakkelijk automatisch op Facebook, Instagram of Linkedin. Dit geldt ook voor video’s en Facebook advertenties. Ook push je via onze integratie partners je vacatures naar de jobboards die je gebruikt.
Daarnaast is het natuurlijk aan te raden om je vacatures op je website te plaatsen. Dit doe je eenvoudig met de plugins die Yellow Yard heeft om je website te integreren met je ATS. Op het moment dat je een wervingscampagne op social media uitdraagt zal het aantal website bezoekers ook stijgen. Dit komt automatisch ten goede aan de vindbaarheid van de klant en de vacature, wat weer bijdraagt aan meer sollicitaties.
Bij de start van een social wervingscampagne zet je vacatures uit vanuit het account van de klant of jouw eigen recruitment pagina. Zorg er daarom voor dat jouw eigen social media kanalen goed up-to-date zijn en een juiste weergave zijn van de organisatie en afdeling. Houd daarbij rekening met huisstijl en uniformiteit in je berichtgeving.
Via de agenda integratie van Yellow Yard kun je ook direct je contentkalender integreren. In deze kalender houd je nauwkeurig bij wanneer, op welk social kanaal en met welke content je je doelgroep wilt inspireren. Het volgen van een contentkalender zorgt voor continuïteit in berichtgeving, maar biedt ook structuur en is handige reminder voor jezelf. Neem de doelgroep mee in het gehele wervingsproces: van vacature tot aan nieuwe werknemer!
Waarom social media?
Social media inzetten voor een ijzersterke recruitmentstrategie? Vijf redenen waarom je dit kunt overwegen:
- Volgens Marketingfacts (2022) bevinden zich momenteel 13.7 miljoen gebruikers op social media in Nederland. Dit is 76% van alle Nederlanders. De kans is dus groot dat een groot deel van jouw doelgroep zich ook op social media bevindt. Maak hier gebruik van en zet een vacature naast de gebruikelijke weg ook uit op diverse social media kanalen passend bij de doelgroep en het vakgebied.
- Een interessante vacature is één, maar het solliciteren makkelijker maken is twee, Via social media maak je het gemakkelijker voor de kandidaat. Eén druk op de knop en je hebt meteen het digitale cv en de motivatie geüpload.
- Naast het werven van nieuwe medewerkers werk je ook direct aan het online bereik van de organisatie. Bij het plaatsen van de vacature onstaat er meer interactie op de social kanalen en wanneer een geïnteresseerde klikt op de vacature gaat hij naar de website waardoor het aantal websitebezoekers ook stijgt: zo creëer je jouw eigen earned marketing!
- Een CV is eigenlijk een ouderwetse manier om te solliciteren op een functie. Om een potentiële kandidaat echt te leren kennen kun je ze uitdagen om op een creatieve manier te solliciteren. Geef kandidaten de optie om via social media een video van zichzelf in te sturen en krijg direct een beeld van de persoon die je (online) voor je hebt.
- Tot slot: omdat je via social media de optie hebt voor carrousel posts – dat zijn meerdere beelden achter elkaar binnen één post – kun je op deze manier ook gemakkelijk en snel meerdere vacatures delen. Efficiënt!
Benieuwd naar meer uit de serie de moderne recruiter? Volg onze blog hier!
Direct weten wat Yellow Yard voor jouw organisatie kan betekenen op gebied van social recruitment? Vraag hier je demo aan.