Morgen de perfecte kandidaat? Geen probleem, toch!

Leestijd: ongeveer 5 minuten

Jij streeft naar kwaliteit. In gesprekken met potentiële klanten en kandidaten is dat zo ongeveer het eerste dat je zegt. Maar hoe ga je om met dat simpele en eeuwigdurende spanningsveld tussen direct reageren op een aanvraag en dat langdurige proces dat hoort bij een adequate selectieprocedure. 

Want jouw klanten verwachten nogal wat. De perfecte kandidaat die eigenlijk ook nog eens morgen kan beginnen. En als het even kan niet te duur. En ze bellen altijd om 16:00 uur. Dus begint voor jou zodra je de telefoon hebt neergelegd de paniek: hoe pak ik dit in godsnaam aan?!

16:05 uur : terwijl de telefoon in de haak klikt, begint jouw hoofd te ratelen; wie heb ik de laatste tijd gesproken die bij deze vacature zou passen? Je kijkt nog eens de functie-eisen door en probeert te bedenken of die ene kandidaat nu wel of niet een rijbewijs had.

16:20 uur : Waarom neemt niemand op? Je hebt een mooi overzicht gemaakt, drie kandidaten uit je kaartenbak die best wel geschikt zouden zijn en niemand is thuis! Het lijkt wel of ze helemaal niet willen werken…

16:30 uur : Je begint nu toch echt een beetje nerveus te worden. Je wilt deze klant niet kwijtraken aan een concurrent! Linkedin is best leuk, maar om nu te zeggen dat je direct de juiste match eruit haalt…

16:45 uur : Toch een kandidaat gevonden! Ze neemt op! Geweldig! Snel neem je de werkervaring door en probeer je in te schatten of deze kandidaat bij je klant past. Het verdient geen schoonheidsprijs, maar je gaat het redden. Ze kan het vast wel.

19:30 uur : Je past het CV van je kandidaat nog even aan. Het is weer een latertje geworden vandaag, maar in ieder geval ligt er morgen een kandidaat van jou bij je klant op het bureau. En wie weet wordt het wat.  En gaan we morgen maar sporten. Dit is even belangrijker.

Hoewel jij als recruiter trots bent op je werk en altijd kwaliteit wilt leveren, is het niet altijd haalbaar, denk je. Daarnaast wordt de kans op een succesvolle plaatsing kleiner en nog veel belangrijker: je riskeert de relatie met je klant. Straks is je kandidaat een ramp. En dan wordt er wel naar jou gekeken!

En ergens is dat niet eerlijk. Je doet ontzettend je best, maakt soms lange dagen en toch ben je vaak niet echt tevreden over resultaten. Of zou je in ieder geval graag net iets meer plaatsingen realiseren. We zijn tenslotte allemaal op zoek naar dat schouderklopje.

De grote vraag is natuurlijk: hoe krijg je dat voor elkaar? Hoe kan je snel je klant voorzien van de juiste kandidaat, waar je zelf achter staat en waarvan je weet dat de kans groot is dat klant en kandidaat blij van elkaar gaan worden?

Het antwoord is simpel: Recruitment Software van Yellow Yard!

Oké, het is een beetje flauw, maar laten we eens schetsen hoe je middag er ook uit had kunnen zien.

16:05 uur : terwijl de telefoon in de haak klikt, begint jouw hoofd te ratelen: wie heb ik de laatste tijd gesproken die bij deze vacature zou passen? Je beheerst je hoofd en voert eerst de belangrijkste kenmerken van de aanvraag in. Je recruitment software kan je helpen met het vinden van die ene parel van een kandidaat. Dat weet je, dus neem je hiervoor de tijd.

16:15 uur : Jouw uitgebreide voorraad kandidaten is geweldig: na het invoeren van de vacature, krijg je direct een overzicht van de meest geschikte kandidaten! Omdat je wel efficiënt wilt werken en je weet dat de tijd beperkt is, maak je een top tien en stuur je vanuit je recruitment software een e-mail naar jouw topkandidaten. In je bericht vertel je de kandidaten dat haast geboden is en dat je hen graag voor wilt stellen.

16:30 uur : Drie reacties! Enthousiaste reacties! Met een korte motivatie! En het mooiste van alles is nog wel dat ze qua selectiecriteria 100% aansluiten op de aanvraag.

16:45 uur : Je bent geweldig. Je weet het zeker: dit zijn de drie beste kandidaten en de klant kan morgenochtend alleen maar positief zijn over jouw aanbod. Wie het wordt? Dat horen we morgen wel weer. Je plant in de agenda nog even een contactmoment met de klant aan het einde van de ochtend in en verstuurt de automatisch opgemaakte CV’s, inclusief motivatie.

16:55 uur : Je stuurt nog even de tien kandidaten een bericht dat je kandidaten hebt gevonden voor de aanvraag. Netjes omgaan met de kandidaten zorgt tenslotte dat ze ook de volgende keer snel reageren.

19:30 uur : Pijn! Zweten! Gatver! Welke sadist heeft dit bedacht!? Dit is toch niet fijn, gewoon?! Nou ja, het is goed voor je…Even volhouden nog, je bent bijna klaar met sporten.

Door software in te zetten om bepaalde tijdrovende processen uit handen te nemen, kan jij je concentreren op wat echt belangrijk is. Automatisch de verbinding kunnen leggen tussen aanvraag en kandidaat scheelt enorm in tijd. Maar Yellow Yard doet meer, veel meer.

Een greep uit de functionaliteiten:

  • Een vacature of CV in een paar klikken in jouw huisstijl opgemaakt
  • Delen van vacatures op social media en je eigen website
  • E-mail en agenda beheren in dezelfde applicatie
  • Een continue monitoring van jouw werkproces door middel van onze geïntegreerde workflow

Wil je weten over wat Yellow Yard voor je kan betekenen? Neem dan telefonisch contact met ons op voor meer informatie of om een demonstratie in te plannen. Met Yellow Yard maak je de verbinding tussen klant en kandidaat net even slimmer!

Interessant artikel? Deel dit blog:
FacebookTwitterLinkedInWhatsAppEmailKopieer url

Plan direct een online demo in!

Benieuwd geworden naar Yellow Yard? Laat je e-mailadres achter voor onze brochure en vraag direct een demo aan!

    Recent Posts