Social recruitment voor intermediairs en corporates

Leestijd: ongeveer 4 minuten

Social media is niet meer weg te denken anno 2018. Waar men 15 jaar geleden nog brieven stuurde en mobiele telefoons gebruikte van het formaat gasfornuis, slechts om te bellen of te sms’en, weten we nu niet beter dan ons ‘’sociale leven’’ te onderstrepen met likes, tags en appjes. Niets mis mee, al zijn de meningen daarover ook verdeeld. Zeker op het gebied van recruitment valt hier een leuke (extra) winst mee te behalen. Hoe? Daar lees je hier meer over.

Offline v.s online

De trend van offline naar online heeft zich jaren geleden al ingezet. Met de komst van grote vacaturebanken á la Monsterboard en Nationale Vacaturebank verdween de vacature uit de krant. Online is het nieuwe en beste kanaal om aan kandidaten te komen. Je zichtbaarheid krijgt een enorme boost en je kunt aanpassingen gemakkelijk doorvoeren. Daarnaast verandert de communicatie met je kandidaat van brief naar e-mail.

In de huidige markt zie je, grappig genoeg, weer een kleine verschuiving optreden naar iets minder massale oplossingen. De grote en vaak ook kostbare jobboards worden ingeruild voor gespecialiseerde sites. Een (groot) gedeelte van het wervingsbudget gaat naar online marketing, website ontwikkeling en LinkedIn en zelfs de zaterdageditie van de Volkskrant begint weer uitgebreider te worden.

De zogenoemde ‘’cost per hire’’ (de totale kosten van het recruitmentproces gedeeld door het aantal aangenomen medewerkers) heeft de afgelopen jaren zijn intrede gedaan. Dit zorgt ervoor dat men kritischer kijkt naar welk kanaal er ingezet moet worden om tot het beste resultaat te komen.

Social profiling

Naast de digitalisering is er ook in de communicatie het een en ander flink veranderd in de afgelopen jaren. De opkomst van Twitter, Facebook, WhatsApp en Instagram hebben er voor gezorgd dat ‘social profiling’ inmiddels de orde van de dag is. Oorspronkelijk was Facebook een medium waar men foto’s van de kinderen, vakantie of huisdieren plaatste om andere Facebookers mee te laten genieten van hun leven. Nu neemt de business kant het steeds meer over. Het aantal organisaties op social media is namelijk enorm gestegen.

Wil je vandaag de dag een vacature gevuld hebben? Dan is het slim om via social media in te spelen op je doelgroep. Door te adverteren en specifieke doelgroepen te selecteren of opvallende vacature uitingen kan dit. Het zorgt er regelmatig voor dat geïnteresseerde personen andere taggen. Naast de standaard referentiecheck bekijken recruiters steeds vaker de online profielen van kandidaten in de hoop geen gekke dingen tegen te komen. Enkel foto’s met een biertje in de hand brengt een recruiter toch wel wat aan het twijfelen.

Marketingbureaus worden wakker

Als gevolg van de groei van social media zijn ook marketeers en marketingbureaus wakker geworden en schieten ze als paddenstoelen uit de grond. Geen slechte zaak, gezien het een kunst is om social media voor jouw organisatie en werving goed in te richten. Ook vanuit Yellow Yard zien we dit nog vaak verkeerd gaan en proberen we onze klanten hierin van basisadvies te voorzien.

Wil je echt grote stappen maken op dit gebied? Houd onze volgende nieuwsbrief dan in de gaten. Daarin lees je een interview met een content marketeer, die je hier meer tips en trics over geeft.

Solliciteren via WhatsApp via Yellow Yard

Om in te spelen op het huidige social media klimaat kregen wij onlangs het verzoek een koppeling te creëren die het mogelijk maakt om via WhatsApp te solliciteren. Geen verkeerd idee, aldus Yellow Yard.

In de huidige markt is het belangrijk om de drempel voor een sollicitant zo laag mogelijk te houden. Potentiële sollicitanten zoeken en lezen vaak vacatures vanaf hun telefoon. Solliciteren blijft er dan nog wel eens bij, gezien men vanuit de trein of wachtkamer bij de huisarts geen hele berichten typt. Daarnaast komt het vaak voor dat men simpelweg geen CV mobiel beschikbaar heeft. Om deze groeiende groep geïnteresseerden in jouw vacature tóch direct te laten reageren hebben we de optie ”Solliciteren via WhatsApp” toegevoegd aan onze diensten. Deze knop, voorzien van het WhatsApp logo, plaatsen we op de sollicitatiepagina van de vacature op je website.

Klikt de kandidaat hierop? Dan opent zijn of haar WhatsApp met een automatisch bericht naar het door jou ingestelde telefoonnummer. Indien de kandidaat op verzenden drukt krijg je als organisatie een melding binnen via WhatsApp. Vervolgens beschik je over de contactgegevens van de kandidaat en kun je deze verder het proces inleiden. Perfect!

Klant van Yellow Yard en wil je hier gebruik van maken? Maak een ticket aan!

Interessant artikel? Deel dit blog:
FacebookTwitterLinkedInWhatsAppEmailKopieer url

Plan direct een online demo in!

Benieuwd geworden naar Yellow Yard? Laat je e-mailadres achter voor onze brochure en vraag direct een demo aan!

    Recommended Posts
    Johan Roel mag het (deze keer) wetenSolliciteren WhatsApp