Starten in recruitment; het eerste jaar met vallen en opstaan
In maart van dit jaar schreven we al over punten waar je op moet letten wanneer je binnen de recruitmentbranche gaat starten als ondernemer. In deze blog gaan we hier verder op in want het proces van ondernemen stopt niet bij het aanvragen van een BTW nummer en het optuigen van een website. Starten in recruitment gaat over vallen en opstaan. Benieuwd? Lees dan snel verder.
Ondernemen versus loondienst
Het grootste twijfelpunt van startende ondernemers is zonder twijfel de overgang van loondienst naar ondernemerschap. Geen gegarandeerde maandelijkse inkomsten, geen vakantiegeld en niet meer onbezorgd twee weken ziek kunnen zijn. Componenten die voor veel startende ondernemers regelmatig voorbij flitsen. Wat we vaak zien zijn de zogenaamde hybride ondernemers. Zij blijven nog in loondienst, maar verminderen hun uren zodat ze ernaast hun eigen onderneming kunnen opstarten. Een veilige keuze, maar ook een keuze die een vermindering van focus geeft op datgeen waarin je uiteindelijk hoopt te bloeien en groeien. De grootste valkuil zit hem dan ook in een onvoldoende financiële buffer. Dit is met voorsprong de grootste reden waarom veel startende ondernemers in hun eerste jaar tóch maar besluiten dat ze beter terug kunnen keren naar een loondienstbetrekking.
Starten in recruitment met verschillende werkwijzen
Ben je gestart en druppelen de eerste opdrachten binnen? Super gaaf! Trap echter niet in de valkuil die ‘’Het gaat nu goed, zo gaan we door’’ heet. Veel ondernemers schrijven een businessplan en bepalen een werkwijze. Hier wordt vaak niet vanaf geweken, want in een wereld waarin praktisch alles ‘’nieuw’’ is, houdt men graag vast aan bepaalde zekerheden. Zonde, want verandering is vaak goed. Benut je eerste jaar als ondernemer (want je hebt je financiële buffer immers) om verschillende werkwijzen en manieren van ondernemen uit te proberen. Durf buiten de kaders te denken en blijf continu kritisch naar jezelf, je (werk)processen en je resultaten kijken. Gun jezelf de ruimte om te proberen, te vallen en weer op te staan.
Investeer in de juiste richting
Een andere grote valkuil waar ondernemers in de eerste jaren vaak door onderuit gaan is het niet slim investeren. Hoe verleidelijk het ook is om te gaan uitgeven als de geldkraan open gaat; doe dat bewust. Die dure LinkedIn recruiter seat is er over zes maanden ook nog wel en een Ford Focus versus een BMW 4 scheelt je maandelijks toch behoorlijk wat bijtelling. Waarin is het dan wél slim investeren? In zaken die jouw organisatie naar een hoger plan tillen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan online marketing, recruitmentsoftware of een goede boekhouder.
Blijf up-to-date door te netwerken
Netwerken; een vreselijk woord maar een onmisbare kunst binnen ondernemen. Niet voor niets zeggen we; ‘’samen sta je sterker’’. Laat collega recruitment ondernemers je proces beoordelen, vraag, luister en help elkaar. Informeer bij leveranciers, kandidaten en klanten en giet er uiteindelijk je eigen sausje overheen. Door netwerken blijf je scherp op de markt, op de gewenste candidate- en customerjourney, op je eigen functioneren en daardoor automatisch op je eigen succes als ondernemer.
Uiteraard staan wij je vanuit Yellow Yard graag bij met advies. Op het gebied van recruitmentprocessen, software maar ook op zaken als marketing en communicatie. Eén van ónze USP’s is het feit dat we als kennispartner te boek staan; profiteer daarvan! Neem contact op of bekijk hier onze recruitment systemen op de website.
Wil je meer lezen?
Recruitment software: essentieel voor iedere recruiter!