Innovatieve recruitment tools in 2023: change the game en maak indruk met jouw recruitmentstrategie

Leestijd: ongeveer 4 minuten

Om jezelf te onderscheiden als recruiter en diversiteit binnen de arbeidsmarkt te laten groeien, kijken we in deze blog naar een aantal recruitment trends die ondersteunend kunnen zijn om indruk te maken met jouw recruitmentstrategie. Van Gamification tot de invloed van generatie Z, wij zijn jouw sparringpartner op gebied van recruitment technologie!

Gamification

Nee, we gaan geen Fortnite spelen. Maar gamification kan wel een interessante toevoeging zijn binnen jouw sollicitatieprocedure.

Bij gamification worden er gametechnieken en spelelementen toegevoegd aan een omgeving buiten de game zelf. Het doel hiervan is door het toevoegen van spelelementen op te vallen of kennis over te dragen op de ontvanger. Doordat deze techniek spelenderwijs plaatsvindt is de kans groter dat de doelgroep de boodschap onthoudt.

Maak bijvoorbeeld jouw sollicitatieprocedure interessanter door een aantal spelelementen toe te voegen. Denk aan een assessment, waarbij de kandidaat vragen beantwoordt over de organisatie of de functie waarop gereageerd wordt binnen een spel.

Verder kan je als recruiter ook gamification toepassen om de kandidaat en de competenties te toetsen. Wanneer je een vacature uitzet waarbij programmeren een vereiste is, kan je middels een game aspect de code laten kraken. Voor de kandidaat eens een ander soort assessment dan hij of zij gewend is.

Nog meer impact maken met gamification? Stuur eens een e-mail met spelelement vanuit de database!

Switch naar Twitch!

Momenteel bevinden zich bijna 14 miljoen Nederlanders op social media. Al eerder spraken we in dit blog over de noodzaak om social media te betrekken binnen jouw recruitmentstrategie.

Naast Twitter, LinkedIn, Facebook en Instagram is het ook mogelijk om te kijken naar nieuwe spelers op de markt. Denk bijvoorbeeld aan het platform Twitch.

Twitch is een platform dat oorspronkelijk interessant was voor de game community. Maar het laatste jaar gaat het op het platform veel meer over het creëren van een gemeenschap en delen van content. Het platform richt zich op de jonge gebruiker van 16-34 jaar en biedt veel contactmogelijkheden met de doelgroep.

Twitch leent zich goed voor het delen van bedrijfscontent met een spelelement van gamification toegevoegd.

Gen-Z

Nieuwe social media apps gaan vaak goed samen met nieuwe generaties. Generatie Z, opgegroeid in een constante informatiestroom van social media, online apps en virtuele meetings zullen de komende jaren de arbeidsmarkt betreden. Een generatie die gewend is aan online, snelheid en de nieuwste trends. Ook de generatie die de komende jaren junior functies gaat invullen en aanpassingen vraagt van jou als recruiter én werkgever.

Door moderne technieken toe te voegen aan jouw recruitmentproces spreek je automatisch Gen-Z aan en werf je alvast jouw toekomstige junioren. Maak bijvoorbeeld een aparte tag aan binnen jouw database voor junioren en zoek automatisch naar een match.

Data is key

Het analyseren van data wordt steeds belangrijker, ook binnen jouw recruitmentstrategie. Data geeft informatie over het proces van de kandidaat, vacatures die interessant bevonden zijn door kandidaten en gerealiseerde plaatsingen. Om jouw recruitmentproces te kunnen blijven optimaliseren is het interessant om data te verzamelen gedurende het proces te verzamelen en te analyseren. Welke kandidaten zijn de afgelopen periode aangenomen? Welke vacatures zijn snel gevuld? Maar misschien nog belangrijker: welke vacatures trokken geen aandacht onder de doelgroep?

Door data te analyseren kan je interessante learnings opdoen en deze inzetten om je te onderscheiden van de concurrent. Yellow Yard beschikt over een verschillende externe koppelingen, waarbij je gemakkelijk jouw ROI kunt meten en tijdig kunt bijsturen.

Whatsupp?

Het vinden van de juiste kandidaat wordt steeds lastiger. Daarom is het belangrijk dat we de elementen waar we invloed op hebben aanpassen. Denk bijvoorbeeld aan het solliciteren via whatsapp. In bredere term Mobile recruitment genoemd.

Mobile recruitment wordt steeds populairder en stelt kandidaten in staat om via Whatsapp te solliciteren, een aantal vragen te beantwoorden en vervolgens te solliciteren met één druk op de knop.

Omdat het proces redelijk eenvoudig is en de doelgroep zich online bevindt trek je meer talent aan. Ook hier is het weer mogelijk om competenties via gamification te testen.

Door middel van onze geïntegreerde talentpool kan je vervolgens deze kandidaten en hun competenties matchen met openstaande vacatures. Zo bespaar je tijd en vind je misschien wel de juiste match binnen jouw eigen database.

Employer Branding

De tijd waarin je een vacature uitzet en vervolgens tientallen reacties krijgt is inmiddels voorbij. De vacature moet opvallen, de werving- en selectieprocedure moet aantrekkelijk zijn en de employer branding moet zeker een bepaalde kwaliteit hebben.

Employer branding zorgt ervoor dat de bedrijfscultuur van de organisatie in alle aspecten en mogelijke middelen naar voren komt. Op deze manier krijgt een mogelijke kandidaat via verschillende kanalen de juiste indruk van het bedrijf en de functie. Een sterk merk zorgt ervoor dat je aantrekkelijker bent voor potentiële kandidaten en daarnaast opvalt ten opzichte van de concurrent. Yellow Yard biedt sjablonen in huisstijl, zodat het uitzetten van een vacature of een gerichte e-mail binnen jouw employer brand gemakkelijk te realiseren is.

Ben jij klaar om de eerste stappen te zetten binnen jouw recruitmentstrategie naar een nieuwe manier van werven? Let’s go en vraag een demo aan.

Interessant artikel? Deel dit blog:
FacebookTwitterLinkedInWhatsAppEmailKopieer url

Plan direct een online demo in!

Benieuwd geworden naar Yellow Yard? Laat je e-mailadres achter voor onze brochure en vraag direct een demo aan!

    Recent Posts