De VacatureVerbeteraar van Intelligence Group

Leestijd: ongeveer 4 minuten

Vanaf deze week kun jij gebruik maken van een nieuwe koppeling binnen jouw Yellow Yard omgeving. Met de VacatureVerbeteraar ben jij in staat om elke vacature optimaal in te zetten voor het werven van de juiste kandidaat. Vorige week heb je al het een en ander hierover kunnen lezen. We spreken vandaag met Veronique Oonk van Intelligence Group over de VacatureVerbeteraar en waarom jij het zou moeten gebruiken.

Veronique Oonk - de Jong

  • Veronique Oonk – de Jong
  • Functie: Manager Recruitment Intelligence
  • Opleiding: Master Communication Research, Radboud University Nijmegen (2003)
  • Sinds 2011 betrokken bij Intelligence Group als Manager Recruitment Intelligence en onderdeel van het Management Team.

De VacatureVerbeteraar

Hoe is de VacatureVerbeteraar precies ontstaan?

Intelligence Group is in 2003 opgericht en was van oorsprong een onderzoeks- en adviesbureau dat gespecialiseerd is in arbeidsmarkt- en recruitmentvraagstukken. Inmiddels zijn we een internationaal Data & Tech bedrijf met nog steeds dezelfde focus: de arbeidsmarkt transparanter maken voor de werkgever. Dat betekent dat wij de afgelopen jaren ontzettend veel arbeidsmarktdata hebben verzameld, o.m. via ons eigen Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek dat sinds 2003 elk kwartaal wordt uitgevoerd. Data die voor o.m. recruiters en arbeidsmarktcommunicatiespecialisten nuttig ingezet kan worden. Want zoals wij zelf zeggen: data wordt pas écht leuk als je er iets mee kunt! Wij ontsluiten onze data op verschillende manieren en altijd met als doel een werkgever of een werknemer meer grip te geven op de arbeidsmarkt. Recruiters werken veelvuldig met de arbeidsmarktinzichten die wij hen kunnen bieden, o.m. om vacatureteksten te verbeteren. Vanuit die hoedanigheid is de VacatureVerbeteraar ontwikkeld. Het is best uitdagend om steeds weer een goede tekst te bedenken die echt gaat converteren. Wij zagen kans om hen daarbij te helpen middels een zeer toegankelijke tool. Samen met Jobdigger (o.m. verantwoordelijk voor het taaltechnologische proces en de vacaturedata – red.) hebben we gewerkt aan een oplossing die werkgevers en intermediairs de kans geeft om op een eenvoudige wijze vacatureteksten te verbeteren en beter te laten aansluiten bij de doelgroep die ze willen werven.

Hoe werkt de VacatureVerbeteraar? 

De VacatureVerbeteraar is een online tool. Je logt in, in je eigen omgeving, je uploadt je vacaturetekst en je krijgt meteen feedback. Iedere wervingsdoelgroep heeft zo zijn eigen pullfactoren: kenmerken aan functies en werkgevers die een grote aantrekkingskracht hebben. Door de uitvoerige onderzoeken van Intelligence Group, kunnen we een genuanceerd oordeel geven over de waarde die een bepaalde doelgroep aan dergelijke factoren zal hechten. De juiste arbeidsvoorwaarden spelen daarbij natuurlijk ook een belangrijke rol. Voor een bepaalde doelgroep weegt het salaris bijvoorbeeld zwaarder mee dan een hecht team. In andere doelgroepen vinden sollicitanten bijvoorbeeld de persoonlijke ontwikkeling interessanter. Op basis van de functietitel (of doelgroep) bepaalt de VacatureVerbeteraar welke kenmerken en arbeidsvoorwaarden in de tekst naar voren moeten komen om aantrekkelijk te worden gevonden door de lezer. De aangeboden tekst wordt gescand op die kenmerken, wat leidt tot een bepaalde score. Daarbij wordt gekeken naar specifieke woorden, maar ook naar synoniemen. Woorden en woordgroepen die dezelfde strekking hebben, worden meegenomen in de beoordeling. Vervolgens geeft de VacatureVerbeteraar suggesties om de tekst beter aan te laten sluiten op de beoogde sollicitant.

Hoe blijf je up-to-date in deze sterk veranderlijke arbeidsmarkt?

Ieder kwartaal actualiseren wij de data. De markt en de behoeftes van werkzoekenden veranderen continu; daarom blijven wij ook continu data verzamelen en ons eigen Arbeidsmarkt GedragsOnderzoek uitvoeren onder de verschillende doelgroepen. Omdat wij de gebruikte data iedere drie maanden updaten, levert de VacatureVerbeteraar je gegarandeerd het beste resultaat. Naast de score op de vacaturetekst, geeft de tool ook inzicht in de mate waarin de te werven doelgroep voor een bepaalde vacature schaars is op de arbeidsmarkt. Ook dat schaarstecijfer wordt elk kwartaal ge-updatet.

Heeft de VacatureVerbeteraar ook al echt bijgedragen aan meer sollicitaties bij jullie klanten?

Wij hebben het afgelopen jaar bij verschillende klanten onderzoeken uitgezet om de effectiviteit van onze tool te bepalen. Uit eigen onderzoek onder een aantal klanten hebben we al aan kunnen tonen dat het gebruik van de VacatureVerbeteraar heeft geleid tot 25% meer sollicitanten. En dat kan net het verschil zijn tussen een leuke en een perfecte kandidaat aanbieden. Nog mooier werd het toen wij het resultaat bij USG People zagen! Gemiddeld werden hun vacatures 367% vaker bekeken en ontvingen zij 178% meer sollicitaties. De echt grote klapper werd gemaakt bij vacatures voor ondersteunende professionals: een stijging van 1242% in het aantal sollicitaties. Door de tekst goed na te laten kijken op de verschillende pullfactoren en de juiste arbeidsvoorwaarden. En ja, daar waren wij dan ook best wel trots op!

Dat zijn indrukwekkende cijfers!

Jazeker! Als je lezers het zelf nog even willen terugzien, kunnen ze hier kijken. In dit artikel staat alles beschreven over het onderzoek en de resultaten.

Om gebruik te kunnen maken van de VacatureVerbeteraar moeten onze klanten nog wel een abonnement bij jullie afsluiten? 

Dat klopt. Jullie klanten kunnen vanaf deze week gebruikmaken van de koppeling tussen onze beide systemen. Omdat wij zoals eerder gezegd ieder kwartaal de laatste onderzoeksgegevens inzetten, hebben wij gekozen voor een abonnement-structuur. Hier kunnen je lezers daar meer informatie over vinden.

Interessant artikel? Deel dit blog:
FacebookTwitterLinkedInWhatsAppEmailKopieer url

Plan direct een online demo in!

Benieuwd geworden naar Yellow Yard? Laat je e-mailadres achter voor onze brochure en vraag direct een demo aan!

    Recent Posts
    Joost mag het weten