Online aanwezig zijn binnen recruitment, hoe dan?
Vandaag de dag is social media heer en meester, wordt er meer online besteld dan ooit tevoren en lopen mensen op straat weggedoken in hun smartphone. Potentiële klanten, maar uiteraard ook kandidaten, bevinden zich in deze ‘’online wereld’’ en om ze te kunnen bereiken moet je ervoor zorgen dat je online zichtbaar bent. Wij spraken erover met content marketeer Marleen van online marketing bureau daar-om.nl.
Marleen: “Online aanwezigheid geeft een organisatie een gezicht. Dat is vandaag de dag enorm belangrijk met de grote hoeveelheid content die we voor onze kiezen krijgen. Naast deze persoonlijke insteek zijn er nog veel meer zaken die je met social media, advertising en website optimalisatie kunt bereiken.
Naamsbekendheid en beïnvloeden
Het is belangrijk dat mensen weten wat je doet en wie je bent. Wat is daarvoor dan de beste manier, horen we je denken. Volgens Marleen is het inzetten van banners en advertenties op social media een manier om de naamsbekendheid van een organisatie te vergroten. Daarnaast is men zich steeds vaker bewust van de SEO waarde van de website, wat tevens meespeelt.
Uiteraard kun je het gedrag van potentiële klanten of kandidaten ook online beïnvloeden. “Mensen overwegen tijdens hun online zoektocht veel merken, bedrijven en producten. Daarom moet je eruit springen. Voorbeelden, voordelen en het onderscheidend vermogen van een organisatie zijn dan van groot belang”. Het visitekaartje wat je afgeeft met je online zichtbaarheid is vaak direct te linken aan het succes van je organisatie of het aantal plaatsingen/sollicitaties welke je onder jouw naam weg kunt schrijven.
Leads en loyaliteit
Dat je uiteindelijk graag leads, sollicitanten of meer conversie wilt zien is volgens Marleen niet gek. Wel is de invulling ervan enorm verschillend. “Voor de een is dat het verkopen van een product, voor de ander het invullen van een vacature of het aanvragen van een offerte. Zet hiervoor online advertenties in zodat geïnteresseerde mensen kunnen overgaan tot actie. Trigger ze, maak het ze makkelijk én aantrekkelijk om voor jou te kiezen’’. Steeds meer organisaties zetten daarvoor Google Adwords in, wat de meest succesvolle manier is om online leads te genereren.
Wanneer je eenmaal klanten of een netwerk hebt, wil je deze behouden. Loyaliteit bouw je namelijk niet zomaar op. Reviews, tips & trics of interessante blogs zijn volgens Marleen goede middelen om in te zetten om loyaliteit te creëren. Het laat zien hoe leuk je als werkgever bent zorgt tevens voor loyaliteit en een goed imago.
3 tips voor een sterke online aanwezigheid van daar-om.nl
- Laat jouw propositie duidelijk naar voren komen. Wie ben je, wat doe je en vooral: waarom doe je dat?
- Zorg voor een goede website die mobielvriendelijk is en mensen triggert om actie te ondernemen.
- Zorg voor sterke online campagnes. Adverteer op plekken waar jouw doelgroep te vinden is, zoals op social media, in Google of op specifieke websites.
Yellow Yard erkent het belang van goede online marketing en is daarom bezig om te kijken of zij een samenwerking kan opzetten om haar klanten van meer gerichte tips en trics te kunnen voorzien op dit vlak.
Wij, als ATS, merken dat op de juiste wijze online zichtbaar zijn een grote meerwaarde is voor al onze klanten; ook daarin zijn we innovatief! Hou onze nieuwsbrieven en social media in de gaten en blijf op de hoogte!