De moderne recruiter: kruip in de huid van je kandidaat

Leestijd: ongeveer 5 minuten

Uit de serie de moderne recruiter: elke maand brengt de moderne recruiter een nieuw blog uit rondom specifieke onderwerpen binnen de werving- en selectie. Het tweede deel van deze reeks gaat over originele werving door in de huid van jouw kandidaat te kruipen.

De taal van de doelgroep

Een paar jaar geleden werkte ik voor een wervingsbureau en moest ik op zoek naar Front End Developers. In de IT-markt is het werven van nieuw personeel vaak een lastige opgave, omdat een ervaren developer vaak goed zit en de huidige krapte op de markt maakt het er niet gemakkelijker op. De grootste uitdaging was dan ook om op te vallen tussen al die berichten die een developer per dag in zijn Linkedin inbox kreeg. Ik besloot de developer aan te spreken in zijn eigen taal en dat zag er ongeveer zo uit:

<p>Hé, [naam] <p>

<h1/>Wij zoeken een Front End Developer</h1>

<p>Ben jij super snel met HTML en CSS?&nbsp;<bold/p>

<p>Kan je deze code een stuk schoner maken?&nbsp;</p>

<p>Dan maken wij graag kennis met je</p>

Een simpel voorbeeld vol fouten, maar ik kreeg wel een reactie! Eén van de strategieën om indruk te maken op jouw doelgroep als recruiter is door in de huid van jouw mogelijke kandidaat te kruipen. Zo laat je zien dat je moeite wil doen en het vak van de kandidaat probeert te begrijpen.

Niet alleen voor een developer is dit een effectieve methode, maar als je op zoek bent naar een ervaren tekstschrijver kan je ook een vacature uitzetten die bijvoorbeeld begint met de volgende titel:

‘’Deze kop is niet echt pakkend, vindt je wel?’’

De lezer kan nu een betere kop verzinnen én de spelfout opmerken, een creatieve en opvallende vorm om interesse te wekken bij jouw doelgroep! Pas deze methode toe in jouw werving en selectie en in de externe communicatie en vergroot zo de kans op meer sollicitanten.

Candidate persona

Een andere manier om meer in de huid van jouw kandidaat te kruipen is door een candidate persona in te zetten. In het Nederlands noemen we dit ook wel een kandidaat persona. Dit is een fictief profiel die de kwaliteiten en eisen schetst voor de functie die je uitzet. Het profiel kan je zo uitgebreid maken als je zelf wilt en je kunt je richten op hard skills, maar zeker ook op soft skills.

Belangrijk is dat je niet één candidate persona gebruikt voor meerdere functies, je zoekt immers ook niet dezelfde persoon voor verschillende functies. Pas de candidate persona daarom ook geregeld aan per functie, zodat je je niet blind staart op de eisen die je voor een andere functie noodzakelijk vond.

Wat zet je in een candidate persona?

Allereerst is het belangrijk om de tijd te nemen om een candidate persona op te stellen. Plan bijvoorbeeld een brainstormsessie met jouw team in om te kijken welke verschillende taken bij de functie passen en wat voor persoonlijkheid in het team goed tot zijn recht komt. Of haal bestaande informatie over een bestaande functie uit jouw eigen database, gemakkelijk geïntegreerd door Yellow Yard.  Het vormen van een goede candidate persona mag best tijd kosten, want je wil namelijk ook dat de persoon die je uiteindelijk aanneemt voor de functie goed op zijn plek zit en blijft zitten.

De kenmerken die je laat terugkomen op een candidate persona zijn bijvoorbeeld:

  • Werkervaring, opleiding en bijvoorbeeld de branche en soort bedrijven waar de kandidaat werkzaam is geweest.
  • Demografische kenmerken: bij demografische kenmerken denken we als eerste aan leeftijd, geslacht en etnische status. Om discriminatie te voorkomen raad ik aan om hier niet te diep op in te gaan. Wel kan je kijken naar bepaalde demografische eigenschappen. Denk bijvoorbeeld aan leefstijl. Als je een accountmanager zoekt voor een sportieve organisatie is het belangrijk dat jouw mogelijke kandidaat affiniteit heeft met een sportieve levensstijl.
  • Toekomst: de toekomst van de loopbaan kan je binnen de candidate persona op meerdere manieren bekijken. Enerzijds kan je weergeven wat voor pad de kandidaat zou willen bewandelen en anderzijds kan je weergeven welk pad het bedrijf kan bieden. Ik zou deze combineren, zodat je altijd een bepaalde loopbaan voor de betreffende kandidaat kan creëren.
  • Online gedrag: het online gedrag binnen een candidate persona is erg breed. Je kunt bij een online marketeer als kenmerk toevoegen dat iemand thuis moet zijn in social media, Google Ads en CRM-systemen. Maar, je kan bij een politiek gevoelige functie ervoor kiezen om kandidaten te omschrijven die juist niet actief zijn op social media en andere online kanalen, omdat er binnen de functie sprake is van gevoelige informatie. Kortom, de kenmerken van een candidate persona zijn per functie verschillend.

Je kunt het candidate persona nog levendiger maken door een fictieve naam of foto’s toe te voegen, maar staar je nooit blind op een beeld van een persoon die je graag wilt aannemen. Candidate persona’s zijn bedoeld om jouw doelgroep beter te begrijpen en te werven. Met als uiteindelijk doel om een nieuwe collega aan te nemen die goed in het team en de functie het past.

Goed, je weet nu hoe je in de huid kruipt van jouw kandidaat. Yellow Yard helpt je graag om dit proces te versimpelen en daarvoor zouden deze tools zeker geschikt kunnen zijn:

  • Database: via ons ATS (applicant tracking system) kan je gemakkelijk het candidate persona aanvullen met kandidaten die dezelfde eigenschappen hebben die noodzakelijk zijn voor de functie die je uitzet. Je kunt bijvoorbeeld zoeken op skills en werkervaring.
  • Sjablonen: het uitdragen van jouw huisstijl binnen de arbeidsmarkt is erg belangrijk. Wanneer je vaker vacatures uitzet, kunnen werkzoekenden deze herkennen aan jouw huisstijl. Yellow Yard biedt diverse sjablonen aan om jouw huisstijl goed te verwerken in diverse communicatiemiddelen.
  • Wanneer jouw candidate persona helemaal af is wil je deze delen in een vacature, nieuwsbrief en op social media. Door onze integraties met Facebook, Instagram, Skype, Whatsapp en Mailchimp ben je één klik verwijderd van publicatie op meerdere kanalen.
  • Maak gebruik van verschillende workflows. Zo kan je planmatig werken en volg je het gehele recruitmentproces van het opstellen van de candidate persona tot het inplannen van een arbeidsvoorwaardelijk gesprek. Allemaal vanuit één workflow.

Benieuwd naar meer uit de serie de moderne recruiter? Volg onze blog hier!

Direct weten wat Yellow Yard voor jouw organisatie kan betekenen op gebied van originele werving? Vraag hier je demo aan.

Interessant artikel? Deel dit blog:
FacebookTwitterLinkedInWhatsAppEmailKopieer url

Plan direct een online demo in!

Benieuwd geworden naar Yellow Yard? Laat je e-mailadres achter voor onze brochure en vraag direct een demo aan!

    Recent Posts