Moderne recruiter deel 3: Go green! Duurzame werving voor de toekomst

Leestijd: ongeveer 5 minuten

Uit de serie de moderne recruiter: elke maand brengt de moderne recruiter een nieuw blog uit rondom specifieke onderwerpen binnen de werving- en selectie. Het tweede deel van deze reeks gaat over originele werving door in de huid van jouw kandidaat te kruipen.

Duurzame inzetbaarheid

In mijn vorige blog schreef ik over moderne werving door te kruipen in de huid van jouw kandidaat. Het opvallen tussen vacatures door een vacaturetekst te schrijven  in code of een dag mee te lopen met jouw kandidaat. Modernisering van het recruitmentproces en het richten op kwaliteiten van kandidaten is de toekomst. Toch?

De afgelopen weken werd ik getriggerd door Black friday. Ik dacht na over onze overconsumptie als maatschappij en de groene tegenhanger van Black Friday:  Green Friday. De voorstanders van Black Friday stunten met hoge kortingen en advertenties, terwijl de tegenhangers voor Green friday soms zelfs de winkel sloten om iets voor de natuur te doen. Ik ging voor het laatste en besloot om te kijken naar welke aanpassingen in mijn werving- en selectie van kandidaten groener konden.

Het behoud van de natuur en duurzaamheid lijkt in eerste instantie ver weg te staan van recruitment, maar toen ik verder in dit onderwerp dook, kwam ik er achter dat duurzame recruitment misschien wel de toekomst kan zijn.

In groene aarde vallen

Wanneer we in gesprek gaan met een klant vragen we altijd naar de eisen waar een geschikte kandidaat aan moet voldoen. Vervolgens zetten we, zo modern als we zijn, de vacature uit op verschillende manieren en kanalen en begint het selectieproces.

De beste kandidaat is de kandidaat die scoort op de meeste van de gevraagde eisen en wordt uitgenodigd voor een gesprek om te kijken of er naast alle inhoudelijke kwaliteiten ook een klik is met het bedrijf. Als dat laatste het geval is hebben we een perfecte match gevonden.

Maar hoe zorgen we ervoor dat kandidaten niet alleen op papier de beste match zijn, maar ook na een aantal jaar nog in goede (en groene) aarde vallen bij de werkgever? Duurzame recruitment gaat over het aanspreken van kandidaten met kwaliteiten die goed zijn voor de kandidaat en het bedrijf. Geen momentopname, maar kandidaten die op basis van hun mindset een bijdrage in de breedste zin van het woord kunnen leveren voor de klant. Voor nu en in de toekomst.

Duurzame recruitment begint bij werving en selectie. Als je jouw wervingsstrategie groen in zet spreek je automatisch een doelgroep aan die bewust bezig is met duurzaamheid. Door te werken aan een langdurige relatie tussen werknemer en werkgever kan er een inspirerende werkomgeving gecreëerd worden.

How to go green?

Gewaardeerd worden op kwaliteiten die je meebrengt is een stuk aantrekkelijker dan afgerekend worden op kwaliteiten die je niet hebt. In de huidige selectieprocedure is het richten op kwaliteiten een vaak voorkomende situatie. Bij groene recruitment kijk je niet alleen naar kwaliteiten van de kandidaat, maar ook naar de mindset rondom duurzaamheid en wordt de tijd genomen om klant en kandidaat kennis te laten maken.

Het is belangrijk dat de kandidaat een oprecht en eerlijk beeld krijgt van de organisatie, zodat de keuze gebaseerd is op alle mogelijke kennis op dat moment. Het kost wat meer tijd, maar wanneer de kandidaat de organisatie beter leert kennen en besluit om voor te gaan werken is de afweging bewuster gemaakt en ontstaat er een match die waardevol is op lange termijn.

Tips in de praktijk

Duurzame recruitment is een mooi uitgangspunt voor de toekomst, maar hoe pas je dit toe in de praktijk?

  1. Begin met de vacature. Het is belangrijk dat de vacature, zoals eerder genoemd, zich niet enkel richt op kwaliteiten, maar ook op een (groene) mindset. Geef in de vacature al ruimte om mee te denken over de toekomst van het bedrijf, eigen ontwikkeling en misschien mag de sollicitant wel een sollicitatiebrief inleveren na keuze. Geen standaard brief, maar een eigen idee dat aansluit bij de waarden van de klant. Tot slot kan je de vacature ook letterlijk duurzamer maken door een titel te bedenken zoals: wil jij naast weboptimalisatie ook onze planten water geven? Dan spreek je direct de juiste doelgroep aan.
  2. Selectieproces: het selecteren van kandidaten gebeurt niet enkel op kwaliteiten, maar ook op mindset en kwaliteiten die bijvoorbeeld in de toekomst heel waardevol kunnen zijn voor de klant. Steek de sollicitatiegesprekken vervolgens wat anders in: maak een wandeling met de kandidaat of introduceer een bedrijfsbezoek, zodat de kandidaat direct een beeld krijgt van de werkgever.
  3. Werkomgeving: niet alleen de zoektocht naar nieuwe werknemers kan duurzaam ingestoken worden, maar ook de klant kan duurzame veranderingen doorvoeren in de werkomgeving. Denk aan duurzame koffiebonen, elektrische auto’s, een fietsplan of hybride werken. Naast deze direct toepasbare oplossingen kan de klant ook werken aan een duurzame relatie met haar werknemers door ruimte te bieden voor nieuwe initiatieven, persoonlijke ontwikkeling te stimuleren en flexibel te zijn in werktijden. Hoe gelukkiger de werknemer, hoe langer de werkrelatie duurt.

The green yard tools

Wist je dat het datacenter waar de servers van Yellow Yard staan, voor 100% gebruik van groene stroom maakt? Deze groene stroom is afkomstig van het windmolenpark Amalia, gelegen bij IJmuiden. De volledige jaarlijkse energiebehoefte wordt van dit windmolenpark betrokken. Om jouw werving- en selectieproces wat groene touch te geven, zochten we een aantal tools uit die je kunnen ondersteunen in jouw werkzaamheden:

  • Groene vacatures plaatsen: plaats gemakkelijk jouw duurzame vacature op meer dan 100 vacaturesites en social media. Door onze wordpress integratie wordt jouw vacature ook automatisch op de website gepubliceerd, waardoor je tijd bespaart en meer bereik generaliseert.
  • CRM voor matches in de toekomst: alle gegevens van kandidaten en klanten kan je bijhouden via de CRM module van Yellow Yard. Maak bijvoorbeeld een label duurzaamheid aan en zoek gemakkelijk naar de juiste kandidaat en klant voor groene matches in de toekomst.
  • Green candidate journey: om de kandidaat reis duurzaam te verbeteren kan je gedurende het proces met een kandidaat verschillende workflows aanmaken. Zo kan je automatisch kandidaten uitnodigen voor een gesprek of een afspraak in je agenda zetten. Ideaal wanneer je een duurzame relatie aangaat met de klant en kandidaat, want door de workflows behoud je het gemak om het proces te monitoren, het contact te onderhouden en up to date te blijven tijdens een proces waar (duurzaam) de tijd voor genomen wordt.

Ben je benieuwd wat Yellow Yard nog meer voor jou kan betekenen op gebied van duurzame recruitment tools? Vraag dan hier een gratis demo aan.

Interessant artikel? Deel dit blog:
FacebookTwitterLinkedInWhatsAppEmailKopieer url

Plan direct een online demo in!

Benieuwd geworden naar Yellow Yard? Laat je e-mailadres achter voor onze brochure en vraag direct een demo aan!

    Recent Posts