Corporate recruitment: waar maak je het verschil?
Als corporate recruiter is het binnenhalen van de juiste klanten niet altijd even makkelijk. Werkzoekenden zijn niet meer zo eenvoudig binnen te hengelen als vroeger, maar moeten op een speciale manier binnen worden benaderd. Hoe? Dat lees je hier!
De juiste kandidaten vinden? Lange loyaliteit!
Binnen de kandidatenmarkt is het lastig om de juiste kandidaten te vinden. De markt is groot en daarnaast gaat een werkzoekende minder snel akkoord met een een nieuwe baan, omdat hij of zij vaak meerdere sollicitaties heeft lopen. Het is daarom als werkgever belangrijk om je te onderscheiden ten opzichte van andere aanbieders. Iemand prikkelen met aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden waaronder een hoger salaris of het sneller geven van een vast contract kan werken, maar dit zorgt vaak voor korte loyaliteit. De manier waarop je je potentiële klant echt binnenhaalt? Lange loyaliteit!
Tender, Love and Care
Lange loyaliteit kun je winnen door TLC voor je kandidaat: Tender Love and Care. Het is voor een kandidaat prettig dat hij of zij zich welkom voelt in de organisatie, aandacht krijgt en een prettige werkcultuur opmerkt. Daarbij zijn voldoende ontwikkelmogelijkheden en de mogelijkheid tot het nemen van eigen initiatieven belangrijk. Inzetten op persoonlijke doelstellingen zodat iemand zich op zijn gemak voelt is tevens essentieel: hierdoor bouw je een loyale klantrelatie op en blijven mensen langer werkzaam bij jouw organisatie.
Als recruiter en/of organisatie moet je je focussen op het creëren van een warm gevoel bij de kandidaat. Persoonlijke aandacht is belangrijk wanneer een kandidaat is aangenomen, maar ook al in het recruitment proces kun je iemand net dat beetje extra geven. Door regelmatig van je te laten horen door een mailtje, telefoontje of berichtje wanneer iemand jarig is onder andere. Daarnaast is de manier waarop je dit doet ook belangrijk: met intonatie kun je veel winst behalen. Om dat te kunnen doen moet je je persoonlijk verdiepen en heb je tijd nodig. Heb je deze tijd niet omdat je systeem niet snel genoeg werkt of omdat je veel handmatig werk moet verrichten? Dan kun je tijd besparen door een efficiënt recruitment systeem zoals Yellow Yard. Hiermee wordt veel werk geautomatiseerd en houd je meer effectieve recruitment tijd over. En die besteed je anno 2018 aan de bonding met je (toekomstige) werknemer.
Een database vol klanten
Binnen de corporate recruitmentwereld bestaan er drie groepen potentiële werknemers: de mobiliteitspool, interne werknemers en externe werknemers, die ook in deze volgorde worden aangehaald wanneer er een nieuwe vacature is. De mobiliteitspool en interne werknemers zijn goed te bereiken, maar hoe breng je een vacature extern aan de man? Het plaatsen van de vacature op een werkenbij-site is belangrijk, net als een wervende vacaturetekst. In samenwerking met Intelligence Group ontwikkelde Yellow Yard het perfecte hulpmiddel hiervoor: ‘de Vacatureverbeteraar’. Hiermee kun je als recruiter de haalbaarheid van een vacature op voorhand testen. De Vacatureverbeteraar test door een algoritme en statistische gegevens de kans om goede sollicitaties op een gemaakte vacaturetekst te krijgen. Naast een inschattingspercentage ontvang je ook verbeterpunten om de vacature zo goed mogelijk in te steken. De Vacatureverbeteraar geeft je dus een duwtje in de goede richting en maakt het je makkelijker om een goede vacature op te stellen en meer reacties te krijgen door de vacatureteksten te screenen.
Wil je eens sparren over de Vacatureverbeteraar van Yellow Yard of ben je simpelweg nieuwsgierig? Kom dan langs voor een kop koffie of neem contact op!