Freelance recruiter? Dit zijn de 5 trends op dit moment!
Recruitment gaat een bijzondere periode door. Er zijn veel ontwikkelingen en trends, zowel online als offline waar je als freelance recruiter tegenwoordig rekening mee moet houden. Welke dat zijn? Dat lees je hier!
1. Social recruitment
Social media is key! De dagen zijn voorbij dat kandidaten voor vele rondes sollicitatiegesprekken moeten komen opdraven. Vooral in het recruitmentproces groeit de kracht van social media steeds meer. 73% van de millennials vond zijn of haar baan namelijk via social media. Deze vorm van recruitment, ook wel social recruiting genoemd, is het proces van het gebruiken van social media kanalen voor recruiting doeleinden. Ze worden ingezet om talenten te vinden, aan te trekken en in de huren.
Een van de belangrijkste redenen waarom social media (en met name Facebook en LinkedIn en straks zelfs WhatsApp) zulke grote spelers zijn op het gebied van social recruitment, is omdat het echte ‘talent pools’ zijn. De grootte van deze kanalen is enorm, wat tevens betekent dat er genoeg ideale kandidaten tussen zitten. Daarnaast vind je er ook een hele hoop passieve job seekers.
Het belangrijkste? Meegaan in de snelle ontwikkelingen van social recruitment. Alleen dan haal je de beste en meest geschikte kandidaten binnen.
2. Steeds meer ATS tools
Een andere ontwikkeling op het gebied van recruitment, is de stijging van het aantal ATS tools. De percentages rijzen de pan uit: 86% van de recruiters zegt dat een ATS tool ervoor heeft gezorgd dat recruitment sneller en beter gaat. Het is meer data driven. Meten is weten en daarop anticiperen ook.
ATS tools maken het leven van vooral recruiters een stuk makkelijker, het scheelt moeite en vooral tijd. Ondanks dat ATS tools hun werk zelf doen, is een goed supportteam bij recruitment software onmisbaar. Voor vragen, op- en aanmerking, maar ook voor het oplossen van problemen. Bij Yellow Yard vind je én een goede ATS tools én een goede support. Een win win situatie dus!
3. Data driven
Steeds meer beslissingen worden tegenwoordig genomen op basis van data en eerdere ervaringen. Dit gebeurt omdat er meer en beter dingen kunnen worden voorspeld, waarop weer geanticipeerd kan worden. Binnen recruitment gaat het roer ook om: bedrijven zullen steeds meer data verzamelen over recruitmentprocessen en medewerkers. Hiermee kan slimme en goede software gemaakt worden, die gaat zorgen voor meer conversie.
4. Mobiel solliciteren als norm
Ondanks dat het geen nieuwe trend is, maar eerder een sterke ontwikkeling die doorzet, kan mobiel solliciteren zeker niet ontbreken in dit rijtje. Mobiel internet neemt steeds meer toe, waardoor het steeds belangrijker is om een mobielvriendelijke website te hebben om werkzoekenden te bereiken. Kandidaten verwachten dat alles kan via mobiel en dat oriënteren op een nieuwe baan of solliciteren moeiteloos gaat. Toch is dit niet altijd zo. Mobiel solliciteren wordt ondanks dat straks de norm, waardoor investeren hierin ook zeker loont. Je moet investeren in het optimaliseren van het sollicitatieproces voor mobiel. Alleen zo wordt het vinden van talenten een stuk makkelijker.
5. Candidate journey
Terwijl er de voorgaande jaren behoorlijk wat desinteresse was in de candidate journey, is er nu plaats gemaakt voor oprechte aandacht voor de stappen die een kandidaat aflegt. Een belangrijk punt? Communicatie! Daarnaast moet solliciteren vooral makkelijker worden. De optimalisatie van het sollicitatieproces staat hierbij op nummer 1.
Het is duidelijk: van social recruiting tot meer spotlights op de candidate journey, recruitment staat niet stil. Wil je meer weten over bijvoorbeeld een ATS of social recruitment? Dan ben je bij Yellow Yard aan het juiste adres. Neem dan contact op!