Recruitmenttrends 2.0. Terug naar de eenvoud!

Leestijd: ongeveer 3 minuten

Waar we het eind augustus hadden over de vijf recruitmenttrends in (freelance) recruitment, gaan we nu een stapje verder. Meegaan met trends en je ‘de kop gek laten maken’ door de markt is namelijk niet zo moeilijk. Jezelf onderscheiden, dat is waar je de winst pakt. Hoe? Dat lees je hier.

Kandidaten vasthouden à la 2018

Vraag een willekeurige recruiter op een netwerkborrel naar zijn ervaringen met data driven recruitment, candidate journey’s en employer branding en de beste man of vrouw gaat vast bevestigend staan knikken. Anno 2018 en in de huidige ietwat overspannen kandidatenmarkt schieten de hippe termen als paddenstoelen uit de grond. De één nog gekker en nuttelozer dan de ander, en zoals dat wel vaker met trends gaat, men loopt er en masse achteraan. Grappig, gezien diezelfde recruiters ook steen en been klagen over het kunnen vinden, contracteren én binden van de juiste persoon. 1+1=2 zou je denken.

Bij Yellow Yard spreken we dagelijks met recruiters, CEO’s en HR managers. Ook hier horen we vaak het terugkerende probleem: ‘Hoe vind ik de juiste kandidaat en hoe kan ik hem vasthouden?’
Het antwoord is wellicht te simpel voor woorden en wordt daarom vaak vergeten:

‘Terug naar de eenvoud. Geen poespas, maar wel betrokken zijn.’

Dit begint al bij het opstellen van je vacaturetekst; hier kun je in de blog van maart 2018 meer over lezen. Geen kandidaat zal sneller op die sollicitatieknop drukken wanneer ze een überhippe werkplek en een marktconform salaris zien staan. Laat staan dat ze iets in hun DNA moeten hebben om in aanmerking te komen voor die referral bonus.

Wanneer je vacature inmiddels online staat en er sollicitaties binnenkomen, dan is het zaak om die op de juiste wijze op te volgen. Dat noemt men ook wel communicatie. Dat heeft niets met welke journey dan ook te maken maar alles met schakelen, luisteren, interesse tonen en afspraken nakomen. En oh, hoe vaak gaat het op die laatste twee componenten verkeerd? Te vaak!

Exposure? Barbecue pakket!

Lopen de sollicitaties niet binnen, dan zul je meer ‘exposure’ moeten krijgen. Denk dan ook hierbij niet een maar drie keer na. Marketing is de sleutel. Ook de definitie van marketing houd je simpel: ‘Slim inspelen op de behoefte van jouw doelgroep’. Niets meer en niets minder. En dan ga je dus niet adverteren op LinkedIn als je op zoekt bent naar een MBO’er binnen de bouwsector. Je zet ook geen Facebookpost klaar met daarin de laatste ontwikkelingen binnen de Bouw CAO maar wél een share en like win-actie waarbij men een barbecue pakket en een blote-vrouwen-kalender (mét jouw logo) kan winnen. Moet jij eens kijken hoe snel jij die kandidaat binnen krijgt.

De eerste indruk

Ga je hunten? Ook dat is een vak apart. De indruk die je achterlaat zegt niet alleen iets over jou, maar ook over jouw organisatie en werkwijze. Waar zou je zelf blij van worden? Een popie jopie gesprek met veel kreten, neppe lachjes en woorden als ‘chill’ en ‘rustaaaagh’? De kandidaat die je daar mee binnen trekt gaat er waarschijnlijk in zijn of haar proeftijd nog uit.

 

Eerlijk en oprecht: de sleutel naar succes

Wees eerlijk. Duidelijk. Echt. Zorg dat je connectie maakt, verbinding pakt en focus je niet op welke Scrum sprint of resultaten-rekening dan ook. Zorg dat je plezier hebt. Wij kunnen je vertellen; als we iemand spreken die oprecht schatert van het lachen dan sluiten we hem of haar in ons hart.

Heb je de juiste persoon te pakken, houd hem dan vast. Combineer alle bovenstaande tips en trucs en houd het vooral eenvoudig. Laat je niet verleiden door schreeuwerige concurrenten, maar houd de rust in stand, houd de lol erin en neem iemand gewoon mee in dit proces. Niet over nadenken, gewoon doén!

Naast een succesvolle plaatsing of onboarding is de kans groot dat je de volgende goede kandidaat in je schoot geworpen krijgt. Je zit ’s avonds niet meer gefrustreerd op de bank, je houdt er wellicht nog eens een bloemetje aan over, maar bovenal heb je er voor gezorgd dat er mensen blij worden.
En zo is 1 + 1 wederom 2.

Interessant artikel? Deel dit blog:
FacebookTwitterLinkedInWhatsAppEmailKopieer url

Plan direct een online demo in!

Benieuwd geworden naar Yellow Yard? Laat je e-mailadres achter voor onze brochure en vraag direct een demo aan!

    Recommended Posts
    5 trends in recruitmentJoost mag het weten