Recruitment anno 2019

Leestijd: ongeveer 3 minuten

De eerste weken van het nieuwe jaar zitten er alweer op. Hoog tijd dus om te kijken naar wat ‘de markt’ naar verwachting gaat doen in 2019. Moet je je daarop voorbereiden? Nee, niet noodzakelijk. Moet je je processen aanpassen? Alleen als jij dat wilt. Bovenstaande dingen doen je nu wellicht fronzen en dat begrijpen wij heel goed. Ondanks alle voorspellingen, blogs en artikelen over recruitment in 2019 is het verstandig om dichtbij je eigen proces te blijven.

Lessen uit 2018 en goede voornemens voor 2019

Heel wat recruiters en bemiddelaars zijn in 2018 nat gegaan omdat er van heinde en ver grootste uitspraken werden gedaan over veranderingen en nieuwe manieren om die ene onbereikbare kandidaat tóch te kunnen vinden. In de praktijk bleek echter dat voor een hoop organisaties die vlieger niet op ging.

2018 was een bewogen jaar. Nog nooit was de zoektocht naar en het binden van kandidaten zo moeilijk. We hebben een behoorlijke kloof zien ontstaan in werkwijze en aanpak binnen onze klantenportefeuille. Logisch wel, gezien onze klanten binnen alle segmenten van de markt zitten. Wat overduidelijk naar voren kwam in 2018: ‘Blijf dichtbij jezelf en je kandidaat’.
Een regionale uitzender heeft nou eenmaal andere ijzers in het vuur nodig dan een landelijk opererende detacheerder en een ziekenhuis werft anders dan een basisschool. Niet iedereen heeft dezelfde behoefte, hetzelfde budget en dezelfde kennis.

Verleiden: de strategie voor het komende jaar

In Q4 van 2018 hoorden wij meerdere malen de term ‘verleiden’ voorbij komen. Naar onze mening een pakkende en mooie term om het recruitmentproces te omschrijven. In 2019 zien we dat verleiden, op allerlei manieren, nog steeds belangrijk is, zo niet belangrijker zal worden. Maar dat verleiden kun je op meerdere manieren doen. Met meerdere hulpmiddelen en vanuit meerdere uitgangspunten bekeken. 2019 zal een jaar worden waarin de identiteit van jou als organisatie, opdrachtgever, werkgever én persoon doorslaggevend gaat zijn. En niet alleen naar je kandidaat.

Vacatures, wees kritisch.

Of het nou gaat om een interne functie of dat je vacatures bemiddelt voor een opdrachtgever, vacatures zijn er in overvloed. Het lastige is het feit dat er vooral veel dezelfde soort vacatures te vinden zijn, waardoor het verleiden in één keer een stuk lastiger wordt.

We schreven er in een eerdere blog al over, maar het is belangrijk dat je ervoor zorgt dat je tijd en liefde besteed aan het opstellen van je vacaturetekst. Wees kritisch. Ook als dat betekent dat je wellicht een vacature niet toegewezen krijgt. Niemand zit te wachten op het investeren van TLC om vervolgens geen resultaat te zien; het ‘dweilen met de kraan open’ principe.

Doe daarnaast onderzoek naar je doelgroep, pas je online zichtbaarheid hierop aan, doe aan gerichte online marketing via social media en mailings. Het is daarnaast belangrijk om direct en uitnodigend te zijn in je teksten en dat je helder hebt waarom een kandidaat (of opdrachtgever) met jou in zee moet gaan. Durf ook nee te zeggen en als je ja zegt, sta er dan ook voor.

Maatschappelijk verantwoord ondernemen en werven

Misschien wel één van de grootste veranderingen in 2019 ligt op het vlak van ‘maatschappelijk verantwoord ondernemen en werven’. Zeker in de HBO en WO vacaturemarkt is salaris al lang geen doorslaggevende rol meer bij het zoeken en accepteren van een nieuwe baan. Daarentegen schieten de persoonlijke ontwikkel trajecten en het ‘iets doen voor een ander’ projecten als paddenstoelen de grond uit.

Kijk kritisch naar je onderneming of je klant(en wees ook niet bang om je bevindingen te ventileren).
Op welke punten kun je het verschil maken? Gaan jouw arbeidsvoorwaarden verder dan ‘het nieuwe werken’ en een verse fruitmand iedere maandag? Benoem ze dan! Niet? Denk dan eens na over hoe je op dit punt USP’s kunt toevoegen aan je ‘employer brandingsstrategie’.

Yellow Yard anno 2019

Wij vanuit Yellow Yard hebben uiteraard zo onze ideeën bij hoe we het jou als gebruiker makkelijker en leuker kunnen maken. Succes is daar een direct resultaat van. Voor 2019 staat o.a de lancering van Yellow Yard Next! op de planning,  maar er is meer! Wat? Dat lees je in één van onze volgende blogs.

Op naar een spetterend en ‘sexy’ recruitmentjaar!

Interessant artikel? Deel dit blog:
FacebookTwitterLinkedInWhatsAppEmailKopieer url

Plan direct een online demo in!

Benieuwd geworden naar Yellow Yard? Laat je e-mailadres achter voor onze brochure en vraag direct een demo aan!

    Recommended Posts
    Wist je dat Yellow Yard in 2018..Yellow Yard in 2019, the Next! best thing en meer!