Starten als ondernemer binnen recruitment, hoe dan?
Iedereen die ooit iets met recruitment te maken heeft gehad, denkt wel eens na over het starten van een eigen bureau. Voor velen blijft het bij nadenken of dromen. Slechts een enkeling durft de stap te zetten en wisselt een loondienstfunctie in voor het zelfstandig ondernemerschap. Wat in eerste instantie vaak een goed idee lijkt, kan soms heel snel veranderen in een panieksituatie; leuk, zelfstandig ondernemer, maar wáár moet ik allemaal rekening mee houden? Vanuit Yellow Yard doen we veel zaken met startende ondernemers op de recruitmentmarkt. Onze kennis hierover delen we graag met je in deze blog!
Voorbereiding is het halve werk
Voordat je naar de Kamer van Koophandel stapt om je in te schrijven als zelfstandig ondernemer, is het gewenst om over een aantal zaken na te denken. Een gedegen, goede voorbereiding zorgt ervoor dat je snel kunt starten en dat je snel succesvol kunt worden.
De meest gemaakte fout in de aanloop naar je eigen onderneming is het missen van focus. Focus op je doelgroep, netwerk en werkwijze, maar bijvoorbeeld ook focus op wie jij bent als persoon/ondernemer en waar je toegevoegde waarde kunt leveren.
Vaak heb je door je arbeidsverleden ervaring opgedaan binnen een bepaalde (niche)branche of richting; besluit je deze ervaring te benutten in de doelgroep bepaling of kies je juist voor een ‘ver-van-je-bed-show’ en spring je in het diepe? 99% van de ondernemers zal voor de eerste optie gaan. Echter is het niet altijd gezegd dat dit de juiste keuze is.
Ken jezelf!
Om tot de beste routing te komen, is het noodzakelijk dat je jezelf goed kent. Je eigen competenties en wensen kunnen namelijk best eens afwijken van je opgedane expertise. In welke richting heb je een netwerk opgebouwd, hoe makkelijk bouw je een eventueel nieuw netwerk op, wat wil je uitstralen en; waarmee ga jij je onderscheiden? Zo maar wat vragen die je jezelf kunt stellen om tot een gedegen plan van aanpak te komen.
In de praktijk
Weet je waar de focus ligt, wat je gaat doen en wanneer je waar wilt staan? Dan is het zaak de praktische kant in te richten. Richt je je op werving en selectie of voel je meer voor detachering? Hoe ga je je verloning en facturatie aanpakken? Ben je zelf in staat een SEO geoptimaliseerde website in elkaar te zetten of heb je hier hulp bij nodig? En ook belangrijk: hoe ga je jezelf noemen?
Gelukkig zijn er voor veel van deze vragen vrij gemakkelijk oplossingen te bedenken, maar uiteraard hangt hier vaak een prijskaartje aan. De meeste startende ondernemers willen hun opstartkosten graag laag houden. Begrijpelijk, maar de consequentie is dat je dan creatief moet zijn in je oplossingen.
Vragen staat vrij!
Vergaar informatie, babbel met concullega’s binnen je regio, lees je in en zet verschillende scenario’s voor jezelf uiteen. Onderhandel! Veel partijen bieden instapmogelijkheden of zelfs free trials. Het nichtje van je buurman kan wellicht óók een prachtige website neerzetten voor de fractie van de prijs welke een reclamebureau rekent. Zorg dat je, zodra je officieel de markt betreedt, een goede indruk achter laat. Niemand hoeft echter te weten hoe die indruk tot stand is gekomen!
The next step als ondernemer
Draai je inmiddels een tijdje en boek je het ene succes na het andere? Dan heb je je voorwerk goed gedaan. Ook is het dan tijd om verder te denken en te investeren. De verleiding is groot om je eerst verdiende geld op te potten, maar regeren is vooruitzien!
Blijf kritisch kijken naar je status als ondernemer; wat gaat er goed en wat kan er beter? Besluit je te investeren? Doorloop dan dezelfde stappen ter voorbereiding en zorg er daarmee voor dat je investering zich (vlot) gaat uitbetalen.
Beste ondernemer, veel succes! Je hebt een mooie stap naar zelfstandigheid genomen en als wij, vanuit Yellow Yard recruitment software, je daarin kunnen ondersteunen : bel!